Browsed by
Etikett: Paddling

Acron kanadensare tillfixad

Acron kanadensare tillfixad

Acron_solo_kanot_1
Acron Solo är utan tvekan ögongodis.
Acron Solo heter en kanadensare som jag köpte förra hösten. Den hade inte använts på några år och var ganska illa åtgången. Trärelingen och även skrovet var delvis täkt av lavar. Kanoten lades på förvaring över vintern. Den blev inte ens provpaddlad innan isen tog sitt grepp om sjön. Här kan ni se bilder på Acronkanoten från förra hösten.

I vår har den monterats isär i sina beståndsdelar. Del för del har slipats, tvättats och oljats. Kan jag avsätta tid till sådant är det riktigt roligt och meditativt. En renoverad kanot, hundsläde, ryggsäck eller vad det nu kan vara får en helt annan känsla än när man köper nytt. Dessutom så får man möjlighet att förbättra och man lär känna sin utrustning på ett bra sätt.

Kanotens skrov är av glasfiber. Tipsen var många då det gällde att tvätta det. Båtschampo, oxalsyra testades men tillslut så stod jag där med en tvättsvamp och en flaska diskmedel. Helt klart effektivast om än arbetskrävande. Dessutom så vill jag helst inte ens veta hur miljöfarliga alla dessa tvättmedel är.

Alla trädetaljer plockadeslös från kanotskrovet, slipades och oljades sedan pånytt. Jag har målat dem med linolja utspätt med balsamterpentin. För att få en lite mörkare nyans samt att stoppa alla angrepp av lavar så satte jag även i en skvätt tjära (10-20%). Detta har sedan fått torka riktigt mellan varven. Uppskattningsvis är allt oljat 3-5 varv. De sista varven var utan tjära och endast linolja med balsamterpentin.

Kanoten är nu färdig. Den skall utrustas med lite bäröglor och få ett eget bärok. Skrovet blev vackert gräddvit och det i kombination med trädeltaljerna är riktigt ögongodis för en kanotist. Trädetaljer på kanoter är helt klart snyggt men kräver en del underhåll. Dessa skall oljas årligen, den måste förvaras torrt osv. Tidigare har jag fixat till en Mad River Freedom som även det är en solokanadensare. Den har hållit sig bra men kräver även den fortsatt omvårdnad.

Acron Solo kommer vi nu att testpaddla de så får ni veta vad vi tycker om den. Det lilla jag än så länge har haft den i sjön så upplever jag den som pigg och snabb. Det är inte förvånande då Acronkanoter är kända för att vara snabba. Nu ser jag fram emot en sommar med fina kanotfärder.

Acron_solo_kanot_6
Denna kanot var utan tvekan i behov av lite omvårdnad.

Acron_solo_kanot_3
Slipa, skrapa och olja.

Acron_solo_kanot_4
Linolja, balsamterpentin och skvätt trätjära kan göra underverk.

Acron_solo_kanot_5
Trä är verkligen vackrare än plast…

Acron_solo_kanot_2
Smäckra fina linjer. En riktig prinsesskanot.

Bryggreparation och bilskruvning

Bryggreparation och bilskruvning

Bryggreparation_2
Det är trevligare att skruva under en brygga än att skuva under en bil…
Idag har det inte direkt varit någon lysande dag. Man kan helt klart ha det roligare. Vi har fyra bilar på gården och av dessa fyra bilarna behövs det skruvas i fyra stycken bilar. Bilskruvning är helt enkelt inte min grej. Ointresset är totalt. Nu har jag hur som helst grejat med tre av dessa bilarna. Det blir verkstadstid för tre av dem men nu vet jag i alla fall vad som skall åtgärdas.

I sjön har vi en flytbrygga. Den har rätt milt sagt fått en del stryk av isen under de gångna vintrarna. Igår drog vi upp den på land och nu idag har vi repat klart den. Den ska få nått varv till med olja och tjära innan den sjösätts igen. En ny landgång och något smart ankare så den hålls på plats skall också fixas. Livet på torpet fortsätter och görolösa är vi långt ifrån.

Bryggreparation_1
Jo…såhär roligt har vi på jobbet…

Bryggreparation_3
Den blir nog bättre än vad den var. Efter åtta år i sjön så är det kanske inte konstigt att bryggan behöver lite omvårdnad.

The North Face base camp duffel tested

The North Face base camp duffel tested

North_face_väska_5
North Face Duffel. Här min small modell.
The North Face Base camp duffel är en mycket slitstark bag som jag testat under den senaste säsongen. Jag har valt en liten (small) modellen på 42 liter medan Stina har en lite större (medium) på 70 liter. Användningsområdena är många. Allt resande där man inte skall bära längre sträckor. I hundsläden, bilen, på skotern, tågresan, som skolväska osv är den helt klart användbar.

Väskan är slitstark och har bra blixtlås som tål ovarsam behandling, jag har testat. Det är med andra ord en väska som håller för att användas. Materialet är vattentätt och man kan nog slänga den i sjön utan större problem. Blixtlås och sömmar är inte vattensäkra så man skall inte se väskan som helt vattentät. Det man vill ha torrt i alla lägen skall alltså packas i vattentäta påsar.

The North Face Base camp Duffel är utrustad med vanliga bärhandtag. Den har även ett enklare bärsystem så att man kan bära den på ryggen. Detta är absolut ingen ryggsäck utan bara bärremmar för kortare bärningar. Dessa bärremmar uppskattade jag mycket mer än jag kunnat ana!

Under den gångna säsongen har jag haft min bag som mitt hem. I den har jag packat mina personliga prylar som kläder, sovsäck, någon bok, pannlampa, batteri m.m. Med andra ord sådant som jag behöver inne i stugorna eller i tältet. Jag har klarat mig perfekt med en small på 42 liter trotts att jag haft en komprimerad dunvintersovsäck i den.

Mitt råd är att man inte skall köpa större än man verkligen behöver. En för stor bag som bara är halvfull blir inte skön att bära på ryggen. Dessutom så lockas man att stoppa ned mer saker än man egentligen behöver.

Add nature har just nu utförsäljning på dessa bagar. Ca halva priset, beroende på storlekar och det är verkligen prisvärt! Ja, visst samarbetar jag med Addnature men dessa väskor köpte vi innan det samarbetet påbörjades. Dessutom till fullpris på ett annat ställe.

North_face_väska_4
Handtag i sidorna, bärremmar över locket och ett bärsystem för att ha den på ryggen. Alla dessa tål att man sliter och drar ganska brutalt i dem, även i kyla!

North_face_väska_3
Ett enklare bärsystem. OBS…detta är ingen ryggsäck utan en väska som man hjälpligt kan bära på ryggen kortare sträckor. Denna gula bag är stinas medium på 70 liter.

North_face_väska_2
Inuti är det ett rent packutrymme förutom en praktisk lockficka.

North_face_väska_1
En kraftig YKK dragkedja som tål stryk även kalla dagar i Lappland.

Acron Solo, ett nytt kanotprojekt

Acron Solo, ett nytt kanotprojekt

Acron_solo_renoveringsprojekt_3
Acron Solo som är i behov av lite fix.
Ett nytt kanotprojekt har just landat hemma på gården. Det är en begagnad Acron solokanadensare. Kanoten har inte används på en lite längre tid och vi fick köpa den för en rimlig peng.

Acron är ett kanotmärke som bygger snabba kanadensare av glasfiber. De är förhållandevis lätta och kan fås i kolfiber för en dyrare peng. Acron solo i glasfiber väger 20kg och i kolfiber endast 15kg.

Denna kanot ska tvättas av nu i höst och sedan läggas i torr förvaring. Till våren så ska den ges lite kärlek. Kanske går det att rädda trärelingen annars så får den bytas helt enkelt. Kanske blir det en kortare paddeltur med kanoten nu innan isen lägger sig. Jag är väldans nyfiken på hur den beter sig i vattnet.

Acron_solo_renoveringsprojekt_1
En lätt och smäcker solokanot. Perfekt för vildmarksturer med bärningar.

Acron_solo_renoveringsprojekt_2
Fästremmar förenna kanot har gått en del fors i sitt tidigare liv.

Acron_solo_renoveringsprojekt_4
Det är nog ett tag sedan den låg i sjön senast…

Bergans Ally hopfällbara kanadensare testad

Bergans Ally hopfällbara kanadensare testad

Ally_kanot_1
Ally hopfällbar kanot under en tur efter okända vattenvägar.
Ally är en hopfällbar öppen kanadensare. Kanske är de mest kända från alla Lars Monsenfilmerna som gått på TV. Där har de använts på turer igenom Canada, Finland, Sverige och kors o tvärs i Norge. Enligt Lars är det en bra kanot då den alltid går att reparera där ute. Själv har jag förundrats över att den faktiskt är så pass tålig som den är.

Allykanoten är uppbyggd med ett skelett av aluminiumrör som spänner ut en gummiduk. I botten mellan rören och duken ligger dessutom en tjock matta, typ robust liggunderlag. Den ger kanoten extra styvhet och flytkraft vid eventuell kapsejsning. När man fäller ihop kanoten kan man lätt packa den i en lite större ryggsäck och bära den mellan olika sjöar och förbi forsar. Oavsett vilken modell man väljer så hamnar vikten runt 20 kg. Själv bär jag den gärna uppfälld om det inte handlar om allt för stora distanser. Terräng och distans får avgöra om man skall montera ihop den eller inte.

I vattnet upplever jag Allyn som virrig och rastlös när den är olastad. Vinden föser den hit och dit som ett löv som ligger uppe på vattenytan. Så fort man lastar ner den går den mycket bättre. Kanoten är mjuk och det avspeglar sig direkt på kanotens snabbhet. Den blir betydligt trögare i vattnet än en vanlig glasfiber eller royalexkanot.

Allykanoten är den perfekta kompromissen då man tex skall flyga ut kanoten i fjällen och inte vill bekosta de extra turerna med hängande last. De är även den perfekta kanoten om man ska ta med den på längre resor till andra kontinenter. Planerar man turer med långa portager (bärningar) så är den också ett givet val. Har man svårt att förvara en kanot hemma i lägenheten kan det också vara ett alternativ.

Innan du kastar dig iväg och köper en Ally så ta dig en seriös funderar vad du egentligen har för behov av en hopfällbar kanot. Kommer du att resa så ofta att det är värt att få de medföljande sämre paddelegenskaperna? Ally är absolut ingen dålig kanot men många gånger är andra kanoter mer lämpade för de behov man har.

Ally_kanot_2
Man lockas att följa vattenvägar som kanske egentligen inte är stora nog för en kanot för man kan ju alltid bära!

Ally_kanot_3
Det finns olika modeller av dessa kanoter. Vilken av modellerna vi har vet jag faktiskt inte…

Ally_kanot_4
Den är enkelt uppbyggd och allt är reparerbart även ute på tur.

Här följer en liten film om hur man monterar denna farkost. För varje gång man bygger kanoten så går det bara lättare och lättare.