Fjälltur med tält eller mellan stugor?

Fjälltur med tält eller mellan stugor?

Tält-fjällvandring
Tältlivet ger dig frihet att hitta dina egna pärlor i fjällvärlden.
Skall man fjällvandra med ett tält eller skall man vandra mellan olika stugor? Vad är enklast, bekvämast roligast, säkrast? Jag skall försöka reda ut detta på ett enkelt sätt.

För det första så måste du kolla om det verkligen finns stugor i det området där du skall vandra. Det kan även vara bra att kolla om dessa stugor är överbelamrade med gäster eller tämligen tomma. Svenska Turistföreningen driver ett antal stugplatser runt om i den svenska fjällvärlden. Senaste åren har fjällvandring ökat i popularitet och därmed har stugorna längs populära leder haft en tendens att bli allt mer överfulla och då särskilt under högsäsong.

När man gör en fjälltur mellan stugor har man möjligheten att packa lättare, vilket är en klar fördel. Stugorna är utrustade med gasspisar och ofta mysiga vedkaminer för värmens skull. Man slipper bära på tält, sovsäck och liggunderlag samt en del köksutrustning med tillhörande bränsle till köket. Detta i sin tur leder till att man kan välja en mindre och lättare ryggsäck. På vissa av stugplatserna kan man dessutom välja att köpa proviant vilket gör att man inte ens behöver bära all maten med sig. En ryggsäck på under 10kg för en vecka med stugboende och provianteringsmöjligheter efter vägen är ingen omöjlighet!

Nackdelarna med en stugtur är att din färdväg blir mer eller mindre förutbestämd. Du måste helt enkelt vandra ända fram till stugan. Att bo i en överfull stuga en regnig dag när alla fjällvandrare skall torka sin utrustning är inte heller en toppenupplevelse. Under myggsäsong är det dessutom alltid några mygg som hittar in i stugorna. När man gått och lagt sig kommer dessa framsurrandes på ett irriterande sätt och resten förstår ni nog.

Fjällvandring med tält ger som ni förstår en betydligt tyngre packning. Däremot så får man en frihet att kunna stanna precis vart man själv vill vilket är en klar fördel. Man får dessutom en portionen av ensamhet, då man kan hitta sina egna pärlor, lite utanför de vanligaste vandringsstråken. Vad gäller myggen i ett tält så ägnar man fem minuter åt att jaga dem inne i tältet och sedan är det problemet mer eller mindre över fram tills nästa gång man öppnar tältdörren. Tältet kan man dessutom välja att placera på en liten höjd där vinden fläktar bort de mesta av flygfäna.

Kombinationsturer där man vandrar mellan stugorna men bor i tält på stugplatsen har jag aldrig riktigt förstått. Då får man, enligt mitt sätt att se på det, nackdelarna av båda. Att däremot genomföra en tälttur med någon enstaka natt i en stuga för att få tillgång till bastu, torka utrustning osv kan vara ett väldigt lyckat upplägg.

Skall man fjällvandra med tält eller mellan stugor är alltså ett ganska personligt val. Är man en oerfaren fjällvandrare och dessutom inte äger ett tält så tycker jag nog man kan börja med en stugtur. Vad är era erfarenheter och tankar i detta ämnet? Ni får gärna dela med er av era tankar i kommentarsfältet här nedan.

Fjällvandrin-stuga-tält-2
Stugorna ligger oftast längst markerade leder med broar över de värsta jåkkarna.

Tältturerna ger en skön frihet.

Fjällvandrin-stuga-tält-1
Stugorna har bekvämligheter såsom utedass, värmande kaminer, trevliga stugvärdar och man får tak över huvudet.

Hilleberg-akto-1
Även ett tält kan erbjuda komfort.

Hilleberg Akto, ett lättvikts solotält

Hilleberg Akto, ett lättvikts solotält


Hilleberg Akto är ett solotält som funnits på marknaden under sedan mer än 20 år tillbaks. Tältet har genom åren fått några modifikationer men i stort är det samma tält sedan tidernas begynnelse. Detta solotält har följt mig absolut mestadels sommartid men även någon enstaka vintertur. Det är perfekt som guidetält eller då man solovandrar och vill bo bekvämt.

Här följer en recension av detta Hillebergstältet där jag tar med er igenom tältet. För er som tänker köpa ett solotält så kommer det ganska snart även tester på Hillebergs Soulo och Hilleberg Enan så håll koll på vår Youtubekanal.

ABC för fjällvandrare

ABC för fjällvandrare

Fjällvandring-skierfe-2020-34
Påväg från Skierfe ned mot Aktse efter en lyckad topptur.
Drömmen om de öppna vidderna, de storslagna solnedgångarna, friheten, det friska vattnet i den porlande bäcken, kamratskapen med vandringsvännerna. Fjällvandring kan vara så mycket, och betyda så olika från person till person eller olika för olika epoker i ens liv. För mig personligen har det alltid varit lockande oavsett om det var fisketurerna i min ungdom, solo-vandringar eller någon av alla de guidningar som jag gjort tillsammans med olika gäster.
Här tänkte jag dela med mig av lite olika råd från de erfarenheter som jag samlat på mig igenom åren, några av mina grundläggande punkter för vägen mot en lyckad fjällvandring.

– Planera din fjälltur.
Att du tänker igenom det du skall göra är kanske något av det viktigaste.
Ett bra sätt är att faktiskt börja upplevelsen redan hemma vid köksbordet. Bred ut fjällkartan över köksbordet med en mugg rykande hett kaffe i handen och börja din resa i tanken. Det finns många fina böcker som beskriver våra Svenska fjällområden samt en hel del matnyttigt på Youtube som du kan lära av. Låt dig svepas med i drömmarna och du kommer snart inse att det behövs flera somrar för att göra alla ”dina” turer.

– Ha inte bråttom.
Planera din tur med luft i schemat. Stressa dig aldrig fram! Stress ger dåliga beslut. Dåliga beslut är kanske den största faran under friluftsliv av olika de slag. Lägg in vilodagar och tänk på att 20 kilometers vandring längs en bra stig/väg i din hemmiljö inte kan liknas med 10 kilometer i snårig terräng med hala spänger, regnkläder på och en lastad ryggsäck som tynger din kropp i den kilometerlånga uppförsbacken. 20 kilometer kan redan på en led upplevas som en ganska lång dagsetapp för många. 10 kilometer kan vara väldigt långt om det dessutom är i obanad terräng där du skall leta efter bra vadställen, korsa våtmarker och bana dig fram mellan snåriga videbuskar. Om du skulle komma fram till din övernattningsplats allt för snabbt, med massa spring i benen, kan du alltid göra kortare turer i omgivningen när du väl lagt ifrån dig ryggsäcken. Glöm inte bort att en del av livet ute på vandring också är att bara sitta med en mugg kaffe eller te, njuta av utsikten och bara vara.

– Packa lätt.
Det är aldrig roligt att bära tungt. För de flesta går det bra att bära upp mot 10-12 kg. Vissa kan bära uppemot 20 kg utan att slita allt för ont. Över 20 kg börjar det, för de flesta att ta emot. Börja din fjällvandringskarriär med att bära så lätt som möjligt utan att bli fanatisk gramjägare. Du kommer att få en mycket trevligare upplevelse om din ryggsäck inte är för tung. Varje kilogram gör skillnad. Tänk igenom vad du verkligen kommer att behöva. Studera tips om packning i olika böcker, bloggar osv. Vi kommer även att komma med utrustningsförslag senare här på bloggen och i vår kanal på YouTube så följ oss gärna där.
Kom ihåg att det är ytterst ovanligt att man hör fjällvandrare klaga på att deras packning varit allt för lätt. Här vill jag dock varna lite för den extrema lättviktstrenden (som för övrigt är bra på många sätt) men, lätta grejer är ofta bra men de kostar i regel en rejäl slant och de är ofta lite känsligare och kräver god kunskap. Det allra viktigaste är att man verkligen kommer sig ut på vandring. Det är där man samlar sin erfarenhet och inser att det inte är vilka prylar man har som avgör upplevelsen.

– Utrustning
Lär känna din utrustning väl. Ju mer du använder dina fjällvandringsprylar desto mer hemma kommer du att känna dig med dem. Träningsvandra med dina kängor och med din ryggsäck. Hur funkar dina regnkläderna? Kan du använda ditt kök när det blåser och regnar? Hur sitter ryggsäcken när det är stekande värme och du enbart har en tunn tröja på dig?
Just dina kängor bör du verkligen använda och ”gå in”. Jag återkommer senare med mer information om hur jag väljer skodon och hur jag gör för att dessa skall passa bra till mina fötter. Skoskav och dåligt sittande kängor kan göra din fjällvandring till en mardröm med riktigt smärtsamma blåsor, infektioner osv. Väl förberedd så kan du minimera riskerna drastiskt.

– Fysiskt förberedd
Hela upplevelsen kommer att bli bättre om du har förberett dig fysiskt. Rör på dig och helst året runt. Låt fjällvandringen bli den där moroten till att du tar trapporna istället för hissen och att du gör den där helgvandringen i direkt anslutning till ditt hem lite titt som tätt. Ju mer du har sprungit, vandrat, cyklat, paddlat och använt din kropp desto mer förberedd kommer den att vara. Dessutom så kommer du att lära känna dig själv och du får en känsla för när du behöver äta och dricka och hur länge du orkar vandra osv. Som en extra bonus så kan du nyttja en del av din träning till att få fina naturupplevelser i din hemmiljö och du lär känna din egen utrustning och får dina skodon ingångna på köpet.

Detta var några enkla tips. Det kommer mer matnyttigt både här på bloggen men även på vår YouTube-kanal. Vi erbjuder dessutom en del guidade vandringsturer där du får möjlighet att följa med oss ut på fjället. Ta en titt på Jokkmokkguidernas hemsida och våra fjällvandringsturer.

Fjällvandring-skierfe-2020-25
Vidderna gör något med människor. Vad gör de med dig?

Fjällvandring-skierfe-2020-39
Litenheten i fjällen gör att man får perspektiv på vad som är viktigt i livet.

Fjällvandring-skierfe-2020-31
Ord är överflödiga och det är svårt att beskriva upplevelsen av en fjällvandring.

Vintercamping på en fjälltopp

Vintercamping på en fjälltopp

Mitten av maj och vi har ännu riktigt bra med vinter här uppe.Denna vinter har riktigt segat ut med nattkallt mer eller mindre varje natt fram tills nu. Detta medför att det ser ut att vara riktigt hårt för bland annat renkalvarna som föds nu då fjället saknar de viktiga barfläckarna.

För ett par dagar sedan körde jag upp på fjället Jarre ca 60km från Jokkmokk. Har haft en ide om att tälta och filma där uppe. Det blev hundspannskörning, filmning, träning av ledarhundarna och en del att slappa med en mugg kaffe. Det blev en del film och foto men det finns mycket kvar att göra. Kanske får det bli en tur till lite senare i vår. Efter några timmar framför datorn så har det nu blivit en ny film till vår Youtubekanal. Hoppas att ni gillar filmen och har lite nytta av det jag försöker berätta.

Fjällvandra med Jokkmokkguiderna

Fjällvandra med Jokkmokkguiderna

Fjällvandra med jokkmokkguiderna 2020.

Äntligen kan du nu fjällvandra med Jokkmokkguiderna. Under de senaste veckorna har Stina och jag jobbat med att ta fram två nya vandringsturer inför den kommande sommaren. Det är turer där vi bor i tält och lagar all vår mat själva.

Fjällvandring till porten av Sareks nationalpark är turen vi först är klara med. Här vandrar vi förbi platser som Aktse och Skierfe. Vi rör oss i utkanten av Sareks nationalpark och passerar även en del av Kungsleden. Denna tur passar alla från nybörjare, fotografer, botanister och helt vanliga fjällmysare som vill njuta av utsikten och sippa på en mugg kaffe. Ta en titt på vårt programupplägg för turen: Vandra till Skierfe och porten till Sareks nationalpark.

Vi kan faktiskt köra turen redan då vi får två bokningar. Så snart vi har två bokningar per tur blir avgången med andra ord garanterad. Max gruppstorlek är satt till 8 deltagare. Att vara allt för stora grupper är endast bra för ekonomin. Vi tjänar mer och ert pris blir lägre men upplevelsen kommer inte att bli bättre. Varken för er eller för oss.

Tur nummer två kommer att gå i området väster om Kvikkjokk och den beräknar vi att vara färdig med under denna veckan som kommer. Hjälp oss gärna att sprida och dela bland era bekanta att vi kör dessa fjällvandringsturer. Tack för hjälpen och hoppas att vi ses!

Fjällvandring-skierfe-2020-37
Aktse fjällhemman.

Fjällvandring-skierfe-2020-24
Vi vandrar i små grupper för att få en bättre upplevelse.

Fjällvandring-skierfe-2020-35
Vart skulle du vilja spendera en sommarkväll?

Fjällvandring-skierfe-2020-21
Från toppen av Skierfe är det en väldigt speciell utsikt.

Fjällvandring-skierfe-2020-4
Stina och jag ser själva fram emot att få komma ut på vandring. a