Feedback är också lön

Feedback är också lön

Feedback
Ett trevligt avslut på vandringen längs Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta med fem trevliga engelskmän.
Att få feedback få feedback från gästerna är något man måste lära sig att hantera. Man måste lära sig läsa ut vad folk egentligen vill ha sagt med det de säger. Intresset är ju helt och hållet mitt. Jag vill kunna utvecklas och göra bättre jobb.

Positiv feedback kan verkligen kittla egot. Nästan alltid så är det positiva synpunkter som kommer. Hundarna var trevliga och bra, maten superb eller naturen så fantastisk osv.

Negativ feedback kan vara riktigt konstruktiv. Det kan handla om felaktigheter i programmet, maten på hotellet som jag bokat var dålig och så vidare. Konkreta saker som man kan åtgärda.

Ibland händer det att man får en gäst som kan upplevas som gnällig. Inget är bra. Det är här man som guide ska använda all sin erfarenhet. Vet man med sig att arrangemanget och turen är bra eller har jag slarvat så gnället är befogat? Sådant vet man med erfarenhet. Ha tålamod och ta gästen åt sidan. Kanske är det något som du inte ser som trycker. Kanske har personen blivit uppsagd från sitt jobb eller förlorat en anhörig eller något annan personlig jobbighet. Att strumporna blev blöta är bara droppen som fick den beryktade bägaren att rinna över.

I feedbacken från turen jag gick mellan Abisko – Nikkaluokta kan man även läsa:
Our guide was a gentleman by the name of Matti Holmgren. He was great & we liked him very much.
Samt: If it had not been for the care and initiative of the trek leader ie Matti Holmgren the trek could been a total disaster.

4 reaktioner till “Feedback är också lön

    1. Jo ska göra det!

      Men jag ägnar även alla de som arbetar på sk otaksamma arbeten en tanke. Att arbeta som guide är väldigt tacksamt. Folk har semester och är allmänt tillfreds med sin tillvaro. Tillsammans med naturen och hundarna så är det lätt att göra bra upplevelser.

      Alla som arbetar på skattemyndigheten, kammarkollegiet, vägverket, reklamationsavdelningar osv. Hur tacksamt är det? De kan göra hur bra jobb som helst men med de grundförutsättningarna (att kräva skatt, hantera reklamationer osv.) så får nog de på tok för lite kredit i förhållande till det arbete som de gör.

      1. Ja, många skulle säkert bli gladare om vi som jobbar med sånt inte gjorde vårt jobb alls 🙂

        1. Susanne…
          Jag tror inte det.

          Skattemyndigheten…vi vill ju att staten ska ploga bilvägarna och ta hand om sjukvårde.

          Polisen…Vi vill ju att polisen kommer då det är inbrott men irriterar oss då vi själva ‘råkar’ bryta mot lagen…typ kör för fort osv.

          Nä, alla behövs nog…nästan… 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

This site is using WP Check Spammers from Xavier Media to filter out spam comments.