Browsed by
Etikett: Reparation

Yxrenovering

Yxrenovering

Yxrenovering_5
Färdigfixad yxa. En given del av slädens packning under alla midvinterturer med hundspannen.
När åskan dundrar över bygden och regnet står som spön i backen blir det jobb under tak. Yxor är något som vi ofta är beroende av. De skall vara skarpa och bra skaftade. Något som inte gör sig självt. Med lite kärlek så kan den rostigaste och skaftlösa yxan bli en ny fin följeslagare ut på tur.

Personligen gillar jag långa skaft och ganska små yxhuvuden. Särskilt vintertid är det långa yxor användbara som ger en bra sving. Med rätt teknik får man då riktigt bra effekt ur en relativt lätt yxa. Många av de yxor som man idag kan köpa, har stora och klumpiga huvuden på korta skaft. De blir irriterande och otympliga att arbeta med. Dessutom onödigt tunga i packningen. Sommartid när vedbehovet inte är lika stor så får det gärna bli en liten ganska kortskaftad yxa.

Om du har en dålig yxa med trasigt skaft börja med att ta ur det som är kvar av det gamla skaftet. Borra gärna flera hål innan du knackar ur det som är kvar. Ett rostigt yxhuvud borstar man upp med en stålborste så gott det går. Sedan spraya det med 5-56 olja som löser rosten och torka av med en trasa eller papper. När huvudet är rostfritt kan man börja jobba med eggen. Först kan man köra lite försiktigt med en fil eller en smärgel. Man ska va försiktig. Man ska inte slipa så eggen blir för het (blånad). Då ändrar sig härdningen vilket man ska undvika. Jag fortsätter sedan med sandslipsten och brynen tills jag har den yxegg jag önskar.

De lite bättre yxorna som man kan köpa levereras vanligtvis med ett fungerande eggskydd. Men har man hittat ett gammalt yxhuvud eller tappat bort eggskyddet får man grant fixa ett nytt. Antingen kan man fläta ett i näver (kommer i ett senare blogginlägg) eller så syr man ett i skinn/läder. Jag har också sett de skydd som varit tillsnidade helt i trä vilka kanske är de mest slitstarka.

Yxrenovering_1
Under rosten gömmer sig ofta ett vackert och användbart arbetsredskap.

Yxrenovering_4
Borsta, putsa och en vacker struktur kan komma att träda fram. Här en gammal Hultaforsbruk yxa på 0,85kg.

Yxrenovering_2
Yxskaft är bra att ha några stycken i reserv.

Yxrenovering_3
Jag sydde med renskinn och en elastisk stropp som fäster bakom yxans huvud. En bit utbytbartnäver på insidan av fodralet som eggskydd. Här är fodralet ’avigt’.

Slädreparation och underhåll

Slädreparation och underhåll

Slädreparation_transportsläde_1
En riktig transportsläde rymmer rejäla laster och är fortfarande körbar. Denna har ett lastplan på över 250cm vilket är i kortaste laget i en del fall.

En sliten hundsläde i trä går att fixa till. Kanske nya skidor, byte av någon detalj, en bromsmatta, några surrningar och lite olja på det och den blir användbar igen. Själv så gillar jag utrustning som har fått lite platina. Man får gärna se att den har varit med på lite äventyr. Men det ska inte vara risigt utan väl underhållet.

För några år sedan hade jag turen att få köpa en transportsläde i Arjeplogsområdet. Den är byggd av en hundförare som heter Jörn. Idag håller han inte på med vare sig hundar eller, tyvärr, bygger slädar. Denna släde hade utslitna medar och priset var riktigt bra. Skidmakaren i Jokkmokk, Bo Östergren som normalt bygger skogskidor tog sig an uppdraget. Snart satt ett par väldigt fina och genomarbetade, breda medar på hundsläden.

Efter en hel del körning med tunga laster så gav några delar på släden upp och den behövde en rejäl genomgång igen. I höstas rev jag den delvis och fixade till den. Snön och kylan kom snabbare än planerat och hundträningen tog som vanligt mer tid än beräknat. Släden blev stående. Nu i vår har jag plockat fram den och fixat det sista. Efter några timmars arbete är den redo inför den kommande vintern.

Sommarens målsättning är att all vinterutrustning skall vara tipp topp och i ordning innan slutet av Juli. När Augusti kommer skall det bara vara att sela hundar och börja köra. Så ser målet ut som sagt.

Slädreparation_transportsläde_2
Mattbromsfästen brukar få mycket stryk från körning där stubbar och sten sticker upp.

Slädreparation_transportsläde_4
Klossar till bromsfästen kan man lätt göra själv. Plywoodbitar limmas ihop till önskad tjocklek.

Slädreparation_transportsläde_5
Klossarna limmas och skruvas sedan fast på medarna. Detta gör att när bromsenfästena slits loss från klossen så sabbas inte skidan. Klossen byter man sedan enkelt vid behov.

Slädreparation_transportsläde_3
En tapp kan lätt knäckas när man kör tyngre laster. Bara att göra nytt.

Slädreparation_transportsläde_6
Tvingar är fantastiska små hjälpredor.

Slädreparation_transportsläde_7
Nya fotplattor. Här mountainbike däck som är köpta för en billig peng på Biltema.

Slädreparation_transportsläde_8
Perfekt snösaknadsterapi för en hundkörare…

Slädreparationer och allmänt kaos

Slädreparationer och allmänt kaos

Slädreparation_8
Ett gaskök fungerar perfekt som värmelampa. Här höjer jag buskbågen lite igenom att värma plasten forma om den.
Femundlöpet närmar sig med stormsteg. En vecka till avresa och då ska vi dessutom hinna köra turer med några grupper. Känner hur adrenalinet rusar med fjärilar i magen då man tänker att snart är det kört. Snart finns ingen återvändo. Snart så står jag där på släden bakom 12 förhoppningsvis supertaggade slädhundar med 600km till mål. Fy f-n…vad har vi gjort när vi anmälde oss egentligen? Va detta genomtänkt?

Nu är två av slädarna helt tipp topp igenomgångna. Minutiöst är skruv för skruv kollad, linor bytta, hantagen tillpassade, skidor bytta osv. Stina har packat torrfodret färdigt, massor av småpinaler är beställda och inväntas. Stackars kompisen kom på besök men han blev nästan utkastad. Hans hundar har kanske kennelhosta och vi törs inte ens släppa in honom till oss. Nu gäller det bara att hålla sig på banan och på benen fram till starten. Allt för mycket är satsat för att vi ska våga chansa något. Vi får bjuda på kaffe sen.

Just nu i skrivande stund är Stina ute på väg med ved till en koja. Hon jagar fram i skogen bakom sitt niospann. Solen har gått ned och himlen är vackert rosa.

Slädreparation_7
Biltemas mountainbike däck funkar kanon för att sättas där man står.

Slädreparation_6
Ur KAOS föds ordning. Kaos har vi…jag iallafall lyckats åstadkomma utan hjälp av Stina. Nu inväntar vi ordningen…

Slädreparation_5
Istället för att knyta fast runt öglan trär man ett snöre (draglinan) igenom en liten plastbit/bricka och gör en enkel knut. Mycket lättare att byta och justera.

Slädreparation_4
En del av vårt kök under ett par veckors tid. Tur att vi båda är hundspannsförare med samma intressen.

Slädreparation_3
Det känns inte bekvämt att sätta sågen i en 20 000kr släde…

Slädreparation_2
Hålen för att fästa belaget försöker vi göra så att de passar på alla våra slädar. Vill ju kunna använda samma belag även till våra reservslädar.

Slädreparation_1
Vårt hus är på 50 kvadratmeter. En släde kan gå in om man först lyfter in fronten i badrummet upp över torktumlaren. Sedan vrider man den försiktigt till liggandes på sidan och backar in i köket… Därefter är köket fullsmockat och vi svär och snubblar över verktyg, kapell, släden, skruvlådor, reprullar osv. Men ändå ganska mysigt…

Mad River Freedom Solo kanadensare

Mad River Freedom Solo kanadensare

Freedom_1
Trädetaljerna hade fått en del stryk då de inte blivit regelbundet behandlade.
Vem har inte drömt om en solokanadensare? En liten lättsvängd och lättdriven kanot som kan föra dig och hunden ut på äventyr längs vattenvägarna. Mad River Freedom Solo är just en sådan liten och mångsidig kanot.

Med sina 444cm lång, 74 cm bred i vattenlinjen, väger den endast 25kg. Det innebär att man med lätthet slänger upp den på axlarna och bär iväg med den mellan några sjöar eller förbi forsen. Kanoten är byggd i Royalex med relingen av trä.

Kanoten var begagnad och trärelingen behövde utan tvekan en hel del kärlek. Nu är alla trädetaljer slipade och inoljade med linolja och balsamterpentin. De var mycket illa medfarna och man kanske byta ut alla trädetaljer mot nya i framtiden. Nu ska kanoten i alla fall i sjön och paddlas tills isen lägger sig.

Freedom_2
Den visade sig vara lite mer illa åtgången än det först såg ut.

Freedom_3
Hade jag haft mer tid skulle jag plockat lös hela relingen. Får kanske göra det till nästa år eller så byta helt och hållet.

Freedom_4
Lägg märke till störtregnet utanför.

Freedom_5
Alla trädelar behandlades med kokt linolja blandat med balsamterpentin. Linoljan behandlar och ger en hård yta medan terpentinet gör att det tränger in i träet.

Freedom_6
Mad River Freedom solo. Nu är den redo för att sjösättas.

En dag på gården

En dag på gården

Siberian_huskyn_rambo
Siberian Huskyn Rambo tillbaks i kojan efter morgonens kycklingsoppa som vi vattnar hundarna med.Här i en av de kojor vi inte han byta ut denna sommar.
Alexandra kom från Piteå igår. Hon blir här några dagar och hjälper oss med hundträning och allt runt kennelarbetet. En av våra bilar har nu återvänt från sin näradöden upplevelse. Alltså…nu har den en fungerande motor och vi behöver inte cykla längre! Skönt.

Vi har idag städat en del på gården. Målat två slädar med tjära, linolja och terpentin. Satt kåpan på pickuppen och lastat den med skrot som skall slängas. Efter det blev det mörkerkörning med två stora spann 24 km. Hundgårdarna ska rensas och de små liven behöver mat och vatten dagligen. En bra dag där det har funnits tid för både kaffe och te.

Nu middag och som sagt, vi har bil igen och våra kompisar i byn går inte säkra längre! Vi kan lätt svänga förbi och kräva fika. Exakt så som man skall göra i Lappland. Utan förvarning bara dyka upp!

Målad_hundslädsmed
Vi målar våra hundslädar med tjära, linolja och balsamterpentin. En del av varje. Doftar så gott och blir snyggt!

Flippa_bilhunden
Nu kan man hitta Flippa sittandes i bilen igen. Hon är nog den lyckligaste av oss att vi har bil igen!