Belag till hundslädar
De två huvudtyperna av belag som jag känner till är gjutna och sintrade plast belag. Gjutna är helt enkelt plast som är smält och formad då den är varm. Sintrade belag är små plastkulor som pressats samman under högt tryck. Den senare blir hårdare och slitstarkare än det gjutna belaget.
Ett sintrat belag som man slipar/siklar och vallar med omsorg får nog det absolut bästa glidet. Det sintrade belaget blir oftast bara bättre och bättre ju mer det används så länge som det sköts på ett bra sätt. Dessa belag är de man vanligtvis använder på skidor. Dyra och kräver en hel del arbete.
De gjutna belagen är billiga och mycket prisvärda som tränings och turkörningsbelag. De är som bäst då de är nya och oanvända. När ytan blivit lite sliten kan man ibland behöva sikla/skrapa till dem men de kommer aldrig att bli lika bra som de var som nya enligt min erfarenhet.
Nu har det kommit en helt ny typ av belag FCP som jag inte sett tidigare. Det är ett belag med 10% glidvalla inmixat i plasten redan från tillverkningen.
Till tävling så säljes det olika sorters/färgade belag för olika temperaturer. Är belagen gjutna så tror jag att det är en bluff och då kan man lika gärna köra på vanliga billiga standard träningsbelag så länge som de är nya. Är det med valla inbakat så kan det nog vara en riktigt bra ide att byta efter temperatur. Just nu håller vi på att fundera hur vi ska göra inför Femundlöpet. Kommentera gärna här på bloggen vad just du tror är det bästa.
7 svar på ”Belag till hundslädar”
Jag är involverad i ett sjukt spännande projekt om glidbelag, samma glid km nummer 1 som km nummer 600 måste vara det ultimata målet, utan att behöva byta under tävlingen. Gällande plastbelag tror jag att det viktigaste är att välja rätt struktur istället för rätt valla. en invallat belag slits ut efter ett par eller tre mil, eller man tappar iallafall större delen av sin investerade peng efter någon mil. Jag skulle satsa pengar på flera belag med olika strukturer istället för en massa pengar på valla som slits bort.
Då snackar du egentligen om sintrade belag som siklas med en sån där ’ryss-sikel’ eller?
Japp, fast jag skulle prata med någon som är duktigt på strukturer, ex en DUKTIG längd butik och lägga några olika strukturer på några olika belag, belagen har man alltid kvar men den ev investerade vallan blir ju kvar i Norge… lägga strukturer behöver du göra relativt omgående för grundvallning gör skillnad. Visst kan man valla dom med dyrvallor men det är rätt mycket pengar som slits bort relativt snabbt, som vanligt måste man se till totalen, kan man spara lite vikt i släden? plocka ut hundar i tid så att man slipper passagerare osv. kapa nått kilo på sig själv? lättare ankare? Behöver man inte tänka på pengar så är det bara att valla på, För jag tror inte att det blir sämre, bara dyrare, Det finns studier som visar på att 98% av glidet påverkas av rätt struktur och 2% av vallan, men man ska veta vad man håller på med…
Hej hej.. Ska först och främst tacka för en mycket rolig, intressant och läsvärd blogg! Jag följer den med glädje! 🙂
Sen har jag en skitfråga.
Hur gör ni med all hundskit. Vart sätter ni den alltså? I skogen? Skitsak egentligen kanske, men intressant då jag nu har 4 hundar, varav 3 huskys och har ju massor med bajs redan nu att ta hand om. Men då jag mest troligt har tänkt skaffa fler hundar i framtiden, vore det intressant att höra vad ni gör med dom enorma mängder era hundar måste få ihop varje dag. Hundbajs är ju lite svårt då det förmultnas i långsam takt. Så kort och gott, en önskan från mig, Mera Skitsnack tack! 😉
Hej!
Ja det blir endel hundskit… Den varvas med halm från hundkojor och boxar samt löv och gräs som vi krattar på gården. Sedan får det förmultna. Det blir endel fina hallon på ’högen’ kan man lugnt säga!
/ Matti
Det går att tillämpa samma princip för glid som det gör för smörjning av t.ex. maskindelar. Det finns alltid en optimal smörjfilmstjocklek som ger minst friktion. För mycket olja är lika dåligt som för lite. Samma princip gäller för glid på skidor & belag.
Det är inte vallan i sig som gör jobbet utan den vattenfilm under belaget som friktionen skapar. Vatten filmen har alltså en optimal tjocklek för bästa glid. Tjockleken på vattenfilmen kan ändras genom att addera eller subtrahera en kontrollerad mängd friktion genom valla eller struktur på belaget. Vallade belag har per definition kortare hållbarhet på grund av att den påförda strukturen slits bort. Om man istället mekaniskt skapar en struktur i belaget så uppnår man samma vattenfilm men med längre hållbarhet. Finns flera metoder att använda t.ex. Stålsickel från http://kuzmin.se/ men det finns också fräsar och borstar.
Det går ALLTID att få MINST lika bra glid genom att mekaniskt skapa rätt struktur som det glid man kan skapa genom optimal vallning.
Teoretiskt skulle det vara optimalt att ha belag i ett hårt och reptåligt material, t.ex. en metall legering, på vars yta man skapat en nanostruktur med hjälp av fräsning med laser eller vatten. Dessa belag skulle vara outslitliga men dock ha ett ganska smalt temperaturspann för optimal vattenfilm och därmed optimalt glid. Det finns, mig veterligen, inga på öppna marknaden men skulle inte förvåna mig om de är här inom en snar framtid.
May the (friction) force be with you ;-P
Hej Matti!
Då jag jobbat endast med minispann så är glidet mycket viktigt. Det innebär att varje belag som levererats nytt fr t ex Oinakka har hamnat i slipen hos skidförsäljaren i stan till att börja med. Har rillat grovt för att sedan kunna valla. Sedan har jag vallat både belag och skateskidor beroende på temperatur och snö. Hög och lågflour m m Jobbat in vallan med borste är bra. Finns fina borstar från Redcreek, tror jag dom hette, som du kan sätta i borrmaskinen. När det har varit snorkallt har de nya vallorna varit super. Har du ringt till SkiGo i Kiruna och kollat om dom har några vallainstruktioner för kälkar? Eftersom jag kört skateskidor så återkopplas ju alltid vallningen direkt när man börjar åka. Jyckarna klagar aldrig på vallningen. Testat P-tex belag som tidigare räknat som tävlingsbelag. Samma som under slalomskidorna. Antar att en stålsickel från Bahco ingår i din utrustning. Räddare när belag måste restaureras i fält och snabbt få ny och bättre valla. I Älvarnas DHK har intresserade tävlingskörare undervisats av proffsvallare som hjälper de som körs Nordiskt. SkiGo kanske kan rekommendera någon. Larry Poroma är en superkunnig på valla. Träffade honom när han var ute och ”polimasade” efter Kungsleden. Han hade mycket spännade grejor i pulkan. Prova att valla Stinas nya rillade belag till hennes tävlingskälke med hjälp av någon kunnig. Du KÖR ovallat med dina turbelag. Utvärdering sedan på din trevliga blogg!
/Kenneth