Visar inlägg för:
Tagg: Utrustning

Sjukvårdsväska för friluftsliv

Sjukvårdsväska för friluftsliv

Förstahjälpen-väska-friluftsliv-2
Sjukvårdsväska för friluftsliv.
Sjukvårdsväskan som jag alltid tar med mig är inte speciellt anpassad för friluftsliv utan fungerar lika bra i de flesta situationer. Den innehåller dels några livsnödvändigheter samt en del annat som vi kommit fram till kan behövas. Det är lika viktigt att plocka in nya saker i väskan som det är att plocka bort sådant som fått utgånget datum eller blivit skadat.

Fyra punkter att tänka på:
1. Acceptera att det inte finns något perfekt förstahjälpen kit. Blir väskan för stor lämnas den hemma.
2. Utvärdera och gå igenom din väska efter varje tur. Kolla på utgångsdatum på mediciner och materiel.
3. Fyll inte väskan med saker du inte vet hur du använder.
4. Uppmana alla i gruppen att ta med personligt materiel som de vet att de behöver. Detta för att reducera trycket och vikten på din väska(tex en rulle tejp, elastisk linda, huvudvärkstablett och antiinflamatoriska tabletter samt 5 plåster).

En sjukvårdsväskas sex absolut viktigaste livräddare är följande:
– Sterila engångshandskar. Dessa skyddar dig mot smitta samt patienten mot dina bakterier.
– Pocket andningsmask. Skyddar vid hjärt- lungräddning (mun-mot-mun inblåsningar).
– Antihistamin. Kan kanske rädda liv vid kraftiga allergiska reaktioner.
– Acetylsalicylsyra. Kan kanske rädda liv vid hjärtinfarkt.
– Socker. Kan kanske rädda liv vid lågt blodsocker hos en person med diabetiker som blivit medvetslös.
– Antidiarré. Immodium verkar uppstoppande och kan förhindra allvarlig uttorkning.

Innehållet i min sjukvårdsväska hittar du på den nedladdningsbara Pdf filen här: Sjukvårdsväska-innehåll. Den kan ge en ide om innehåll i min sjukvårdsväska. Denna sjukvårdsutrustning använder jag dels under sommarens vandringar, paddelturer som vinterns hundspannsfärder. Korta som långa turer. Målsättningen är att den skall vara med så mycket som möjligt såväl på arbete som i vardagen.

Det är viktigt att komma ihåg att kunskap är det i särklass viktigaste att bära med sig. Det är inte din sjukvårdsväska i sig som räddar liv alltså måste du öva och utbilda dig kontinuerligt. Här kan jag verkligen rekommendera NOLS Wilderness Medicine sjukvårdsutbildningarna (Wilderness First Aid och Wilderness First Responder) som arrangeras på lite olika platser runt om i Sverige. Ta en titt på Lenas webbsida Crossing Latitudes eller kontakta henne på Facebook för mer information.

Förstahjälpen-väska-friluftsliv-1
Tänk igenom, utvärdera och strukturera.

Förstahjälpen-väska-friluftsliv-3
Det finns en hel del bra litteratur i detta ämnet. Inget slår dock en bra utbildning med praktiska övningar som jag ser som ett måste.

Oinakka snöankare hårdtestat

Oinakka snöankare hårdtestat

Oinakka_snöankare_2
Oinakkas snöankare.
Oinakkas snöankare kan man nog anse att vi har hårdtestat. Detta ankare är det ankare som vi i princip uteslutande använder numera. Såväl på guidslädar, tävlingsslädar, gästslädar osv. Ankaret är ganska rått gjort. Inte blankpolerat, inga krusiduller, ingen förskönande design eller annat lull-lull. Det är helt enkelt ett bruksankare för den som vill kunna ankra sitt hundspann. Nackdelen är att vissa kanter kan vara ojämna och skarpa/råa så man bör använda någon typ av ankarhållare/skydd för att det inte skall nöta onödigt på släden eller kapellet.

Ankaret är skarpt och håller skärpan länge. Detta i kombination med tändernas vinkling och resten av konstruktionen gör att detta är ett av få ankare som man faktiskt kan få att greppa på blankis. Man kan inte lita till hundra på att det sitter men det är helt klart marknadens bästa ankare som jag har kommit över för just hårda underlag och isar med lite eller ingen snö.

Vid mjuk sockersnö kommer ankarets svaghet fram. Framför allt under förvintrarna då snön kan vara meterdjup och helt sakna fasthet. Vid dessa tillfällen är detta ankare inte riktigt bra. Anledningen är att om hundarna rycker och ankaret släpper så kan ankaret lägga sig på sidan. Andra ankare som istind har en förmåga att fortsätta att gräva ner sig med taggarna nedåt. Detta händer även ofta med Oinakka ankaret också men är det någon gång det kan släppa så är det antagligen just i ett sådant tillfälle.

Ankaret är grymt slitstarkt. Under de senaste 15 åren har vi inte lyckats göra sönder ett enda av dessa ankare. Ankarets spetsar håller skärpan grymt bra även om man slår ner dem i barmark under höstarna och vårarna.

Snöankarets lite smalare konstruktion gör att det även fungerar bra att lägga runt ledkryss och smalare träd. Man lägger det helt sonika på marken med tänderna runt stammen och den kommer att vilja stanna där. Detta är mycket svårare med breda ankare så som Istind.

Oinakkas snöankare har en liten nackdel till. Ibland kan de nypa fast väldigt hårt i håra spår. De kan då bli något svåra att få lös. Detta kan man delvis lösa med en längre rem i ankaret så att man kan stå stadigt på bromsen medan man rycker loss ankaret. Man behöver också ofta sparka till ankaret innan man får lös det men hellre det än att det lossnar. Men det är nog fortfarande marknadens bästa snöankare som borde vara en självklarhet för alla hundspannsförare.

Oinakka_snöankare_1
Snöankarets vinklar på spetsarna i förhållande till resten av ankaret gör att det nyper fast väldigt fint på hårda underlag.

Oinakka_snöankare_3
Lugna hundar och ett bra snöankare ger färder där man hinner vara ute i naturen.

Skonk F-1 Racing, hundsläde testad

Skonk F-1 Racing, hundsläde testad

Skonk_F-1_racing_1
Skonk F-1 Racing med sittdel och tillhengare.
Under den senaste vintern bytte jag arbetssläde för långturerna. Från en stor traditionell lastsläde med 230cm lastplan till en toppmodern Skonk F-1 Racing med sittdel och tillhengare. För mig var det ett stort kliv att gå från traditionella slädar till en släde med sittlåda. Dels anser jag att man inte sitter och kör släde men jag befarade även att sittdelen skulle komma att bli i vägen. En annan farhåga jag hade var om denna släde inte skulle vara tillräckligt robust byggd för att klara körning med tung last i obanad fjällterräng. Vecka efter vecka.

Skonk F-1 Racing är egentligen en tävlingssläde för långdistanstävling. Släden är extremt styrbar och följsam. Aluminiumskidorna och den rörliga konstruktionen ger en släde som beter sig mycket fint även i knölig terräng och på smala krokiga spår. Detta är helt klart en släde som man kör och inte bara står som passagerare på och följer med. För min del med flera veckotur efter veckotur under hela vårvintern så upplevde jag att den sparade mig från mycket slitande i släden. Trotts last och terräng kunde jag oftast styra ekipaget ditt jag ville. Här skall man tillägga att min släde var utrustad med extra breda belag på 58mm vilket ger den ett bra flyt under dåliga snöförhållanden.

Vi har dels en F-1 Racing med 160cm lastplan (utan sittdel) samt den senaste med 190cm lastplan (med stor sittdel). Den kortare blir något smidigare förstås. Skall man däremot lasta mycket kommer den långa att bli smidigare att svänga då lasten går att fördela ut mer. Personligen är jag konstant förespråkare av stora slädar. Det är ytterst sällan man blir irriterad för att man har allt för mycket plats. Det skall ju trots allt alltid av säkerhetsskäl finnas plats för en eller ett par hundar i släden oavsett om man kör tävling eller tur.

Sittdelens nackdelar är lätt sammanfattade. Den är helt enkelt ivägen vid mycket brant uppförskörning på smala spår. Men det är endast då det blir så pass brant att man måste springa och skjuta på och samtidigt byta sida av släden utan att kliva på medarna under bytet. Sittlådans fördelar är dock desto fler. Den ger en trygghet när man skall byta vantar, fotografera, titta bakåt eller då man skall sippa kaffe ur thermomuggen. Man sätter sig helt enkelt ned som hastigast och riskerar inte att trilla av. Min rekommendation är att inte köpa den lilla sittlådan. Då hamnar din vikt allt för långt bak på skidorna vilka kommer att tryckas ned i bakkanten vilket ger oönskad broms på släden.

Tillhengaren är en fantastisk ide. Här kan man lasta allt skrymmande och lätt. För min del packade jag tält, sovsäck, liggunderlag, hundjackor, snöskor m.m. i denna släpsläde på 150cm. Släden tillsammans med sittlådan och tillhengaren gav en mycket bra fördelning och överblick över packningen för veckolånga turer i Lapplands utmarker. Total lastyta blir i runda slängar 400cm (190cm + 60cm + 150cm). Släpsläden fanns där bakom oftast utan att man ens märkte den. Endast vid ett par tillfällen blåste den omkull eller slog runt under skråkörning. Dock har den en stor nackdel liksom alla andra släpslädar som jag har sett på marknaden. Vid körning på skoterleder som är gropiga och sönderkörda vill den rycka och slå. Detta ger stora påfrestningar på infästningar mellan släp och släde. För min del så fick jag byta ett par bultar på sittdelen. Enligt Snorre som bygger Skonkslädarna skall detta vara förstärkt numera på sittdelen och tillsammans tittar vi nu på en lösning för att få en längre tillhengare med ett annat drag som går lite mjukare men det är en kamp mellan vikt och funktion.

Skall du då köpa en Skonksläde? Detta är helt klart en prisfråga. Att denna släde är något extra är det ingen tvekan om, men det är mycket pengar. Jag tror dock att andrahandsvärdet på en Skonksläde är högre så man får tillbaks en del då man vill sälja den. Kostnaden är ju trots allt värdeminskningen under den tid man själv äger och kör släden. För egen del så kör jag hellre en billig bil och kör en bra släde än tvärt om. Skonk F-1 Racing med sittdelen är en släde som ger körglädje. Den tål fjällivet och underlättade min tillvaro som kör släde hela vintrarna. Den är dessutom det självklara valet för många toppförare inom långdistanskörning med hundspann. I min värld finns det två slädtillverkare numera. Det är Oinakkas klassiska träslädar och det är Skonks hi-tech!

Skonk_F-1_racing_6
Sittdelen är en praktisk låda där jag har förvarat stake-out, yxa, snacks osv.

Skonk_F-1_racing_5
Kapellet på Skonken är säkert mot drevsnö. Däremot blev jag tvungen att tejpa igen ventilationsluckorna på trailern.

Skonk_F-1_racing_7
2000 kilometer i varierande terräng med 150-200kg last.

Skonk_F-1_racing_3
Släden är uppbyggd av många detaljer. Man bör regelbundet kontrollera att bultarna inte släpper.

Skonk_F-1_racing_2
Mitt hem och mitt liv under några månader.

Skonk_F-1_racing_8
Gästerna kör Oinakka tobogger medan jag har kört Skonken.

Tre fallgropar för fjällvandraren

Tre fallgropar för fjällvandraren

Fjällvandring_tips_3
Tältning ger frihet men på bekostnad av en tyngre ryggsäck. Kan du nyttja STFs stugor och matbutiker för att lätta din packning?
Under mina turer i fjällen möter jag en del folk. Många är mycket rutinerade och vet exakt vad de pysslar med. Samtidigt möter vi en hel del som just upptäckt tjusningen med livet ute på vidderna. Inte allt för sällan ser man hur de gör om exakt samma misstag som man själv en gång i tiden pysslat med. Misstag som gör att fjällvandringen blir onödigt okomfortabel kan man nog säga. Här har jag sammanställt tre punkter som kanske kan hjälpa någon att få en bättre upplevelse.

1. Överambitiös rutt.
Under årets fjällvandring ser man ofta att folk vill uppleva så mycket som möjligt. Fokus blir ofta på att besöka många olika platser. Här går det fel och istället för att låta livet och upplevelsen av att vara ute hamnar i fokus så blir det ett stort antal planerade kilometer. Det blir en daglig kamp för att nå fram till kvällens mål för annars hinner man inte genomföra den kommande dagens etapp osv.

Tänk om och tänk rätt!
Planera ett luftigt schema. För en tälttur med campingpackning räcker 10-15km/dag. För en stugtur hamnar det ju mellan 10-15km beroende på avståndet mellan stugorna. Ta en stuga per dag och börja inte hoppa över en del stugor och dubbla distansen. Planera dessutom att förflytta er 2 dagar och ligg still dag tre för en dagstur utan packning. Är det dåligt väder kan det tom vara skönt att ta en stugdag medan regnet slår emot fönsterutan eller vinden river i tältduken. Kom ihåg att upplevelsen är tiden där ute och inte sträckan.

2. Allt du lastar skall du bära
Det är lätt att fylla ryggsäcken med bra att ha grejer, massa böcker, en uppsjö av ombyteskläder osv. Mycket utrustning som ryggsäckar, traditionella trangiakök, sovsäckar, tält, liggunderlag m.m. är på tok för tung.

Tänk om och tänk rätt!
Optimera den utrustning du skall ta med dig. Skippa en del av ’bra att ha’ grejerna. Behöver du verkligen tält om du går en led med stugor? När du investerar i ny friluftsutrustning så värdera låg vikt som en betydelsefull egenskap hos utrustningen. En färdigpackad stugtursryggsäck för en vecka behöver inte väga mer än 5-8kg +mat. Flera av STFs stugor har dessutom små shoppar med mat. Kolla detta med Svenska Turistföreningen så slipper du onödig vikt. En ryggsäck för tältare behöver inte väga mer än 10-14kg + mat.
Läs boken Vandra Fjäderlätt och låt dig inspireras av extrema lättviktsvandraren Jörgen Johansson.

3. Otränad och utan rutin
För många som vi möter i fjällen är detta ’årets vandringstur’. Utrustningen används inte annars och kroppen är möjligen ’använd’ på nått gym då och då. Det blir tungt för kroppen som kommer att ömma. Att utrustning som kängor, ryggsäck och kläder dessutom inte inpassade och justerade gör inte saken lättare. Rutiner för att hålla sig torr och varm, vad och hur man behöver äta osv gör dessutom att belastningen blir ännu större än om man är van.

Tänk om och tänk rätt!
Gör några dags- eller helgvandringar i hemmaterräng. Lär känna din utrustning och vänj kroppen med att vara ute. Bara att lära sig undvika skoskav och tejpa fötter i tid är en vinst som gör det hela nog bra! Att du sedan får en fin upplevelse i hemmaterräng får du se som bonus.

Fjällvandring_tips_1
Vilken utrustning behöver du för en sommarvandring? Snöskor? Allt väger och en tung ryggsäck är inte alls rolig att kämpa med.

Fjällvandring_tips_2
Rymlig tidsplanering ger möjlighet till trevliga toppturer längs vägen.

Klättermusenprylar

Klättermusenprylar

Klättermusen_1
Klättermusen är kända för bra kvalité och höga priser. 2900kr (Outdoorexperten) för en bra ryggsäck anser jag dock inte vara dyrt om man jämför med konkurrenterna.
Häromdagen droppade det in paket med massa prylar från Klättermusen. Vi har nämligen fattat ett beslut att hellre köpa få, bra och kanske dyra prylar. Vårt hus är trångt och det finns helt enkelt inte plats för allt för mycket grejer. Dessutom är det inte miljömässigt försvarbart att fortsätta med slit och slängtrenden även om prylarna man sliter ut blir billigare än de dyra.

Klättermusen Rind hette ett regnställ som Stina beställde. Just nu har även Klättermusen en sommarkampanj på dessa. Nu tog hon sitt snygga ställ och drog till fjälls på guidejobb så jag fick aldrig tid att titta mycket närmare på dessa. De var grymt lätta, genomtänkta och snygga.

Klättermusen Arvaker 60 liter är en ryggsäck som jag har spanat in ett tag. Den väger strax under 2 kg och har ett mycket genomtänkt bärsystem. Dock kräver den lite engagemang då den skall ställas in. Verkligen inget man gör för första gången på en parkering just innan man skall börja vandringen. Till denna köpte jag sidofickor och en vattentät innersäck. Det ger en vattentät säck på 72 liter och strax över 2 kg.

Under nästa sommar kan vi kanske återkomma med mer noggranna utlåtanden om dessa prylar. Vi har så mycket utrustning som vi kan skriva tester om men vi hinner inte riktigt med. En test i veckan av någonting vore ju inte fel eller vad vill just du läsa om på denna blogg?

Klättermusen_2
Många justeringsmöjligheter som man måste sätta sig in i.

Klättermusen_3
Klättermusen är känd för sina väl genomtänkta detaljer.