Browsed by
Etikett: Lapland_canoe_central

Regn och strategi

Regn och strategi

Regn_marknadsföring_lappland
Kaffet är hjärnans gaspedal…
Utanför vår lilla stuga strilar regnet ner över Lappland. Gräset växer och björkarna har nu börjat grönska riktigt fint. Luften blir sådär frisk, klar och skön att andas. Inne sitter jag med en mugg kaffe. Stina och jag har dragit upp riktlinjer för marknadsföring under den kommande perioden.

Marknadsföring för ett litet företag som Jokkmokkguiderna bygger på samma principer som vilket jätteföretag som helst. Vi vill säkra vårt leverbröd så därför krävs det en del tankeverksamhet. Stina som i grunden är textildesigner men gillar all typ av skapande och design har nytta av dessa kunskaper. Jag har läst lite marknadsföring och det är inte dumt att ha den kunskapen i bagaget. Tillsammans har vi dessutom fått massor av tankar och idéer från våra kunder om hur vi skall hitta dem eller rättare sagt hur vi skall göra för att hitta varandra.

Skall du någon gång starta ett företag, oavsett inom vad så glöm inte att du behöver kunder som vill köpa det du skall producera. Det är bara att skaffa sig den kunskap man behöver och sedan kavla upp ärmarna och börja. Nu en mugg kaffe till och låta hjärnan fortsätta rullapå utan att jag ska ge den begränsningar. Allt är möjligt i min värld!

Prinsessa_acron_kanot
Häromkvällen invigde prinsessan sin nyrenoverade Acron prinsesskanot. Vid en lägereld på stranden satt det folk. De hejade när jag paddlade förbi och stirrade och gapade när Stina gled förbi…

Bryggreparation och bilskruvning

Bryggreparation och bilskruvning

Bryggreparation_2
Det är trevligare att skruva under en brygga än att skuva under en bil…
Idag har det inte direkt varit någon lysande dag. Man kan helt klart ha det roligare. Vi har fyra bilar på gården och av dessa fyra bilarna behövs det skruvas i fyra stycken bilar. Bilskruvning är helt enkelt inte min grej. Ointresset är totalt. Nu har jag hur som helst grejat med tre av dessa bilarna. Det blir verkstadstid för tre av dem men nu vet jag i alla fall vad som skall åtgärdas.

I sjön har vi en flytbrygga. Den har rätt milt sagt fått en del stryk av isen under de gångna vintrarna. Igår drog vi upp den på land och nu idag har vi repat klart den. Den ska få nått varv till med olja och tjära innan den sjösätts igen. En ny landgång och något smart ankare så den hålls på plats skall också fixas. Livet på torpet fortsätter och görolösa är vi långt ifrån.

Bryggreparation_1
Jo…såhär roligt har vi på jobbet…

Bryggreparation_3
Den blir nog bättre än vad den var. Efter åtta år i sjön så är det kanske inte konstigt att bryggan behöver lite omvårdnad.

Majdagar

Majdagar

Majdagar_3
I väster kan man ännu se de snöklädda fjällen. Det lockar och drar…
Majdagarna rullar på. Från fjället fortsätter det att komma rapporter om fantastiska snöförhållanden. Isen här på hemsjön håller på att ge med sig och kanoterna görs redo för den kommande säsongen. Jag har även påbörjat renoveringen av en liten lätt solokanot från Acron. Det finns lite att göra på den kanadensaren innan den blir i skick för äventyr.

Så fort vi far med bilen någon stans så finns alltid kamerorna med. Med jämna mellanrum droppar det in rapporter om björn som folk sett lite här och där. Det senaste är att det tydligen skall ha setts björn inne i självaste Jokkmokk. Statoilmacken och nere vid museet/folkhögskolan. Jag har lite svårt att tro det då det är ett mycket skyggt djur.

Stina och jag har även lagt en del tid på att planera nästa vintersäsong. Nu har vi satt datum och priser på våra hundspannsturer 2015. Resultatet lät inte vänta på sig utan vi har redan fått ett par preliminära bokningar på våra långturer.

Men nu först kommer en sommarsäsong. Här blir det som vanligt att jobba vidare med Lapland Canoe Center som vi kallar vår kanotuthyrningscentral för. Dessutom så är jag bokad som vandringsguide så jag har ca fyra veckors fjällvandring att se fram emot i sommar.

Majdagar_2
Acron Solo men det återstår endel arbete innan den är färdig…

Majdagar_1
Älg är i princip garanterat att man ser om man beger sig ut på viltsafari såhär års.

Acron Solo, ett nytt kanotprojekt

Acron Solo, ett nytt kanotprojekt

Acron_solo_renoveringsprojekt_3
Acron Solo som är i behov av lite fix.
Ett nytt kanotprojekt har just landat hemma på gården. Det är en begagnad Acron solokanadensare. Kanoten har inte används på en lite längre tid och vi fick köpa den för en rimlig peng.

Acron är ett kanotmärke som bygger snabba kanadensare av glasfiber. De är förhållandevis lätta och kan fås i kolfiber för en dyrare peng. Acron solo i glasfiber väger 20kg och i kolfiber endast 15kg.

Denna kanot ska tvättas av nu i höst och sedan läggas i torr förvaring. Till våren så ska den ges lite kärlek. Kanske går det att rädda trärelingen annars så får den bytas helt enkelt. Kanske blir det en kortare paddeltur med kanoten nu innan isen lägger sig. Jag är väldans nyfiken på hur den beter sig i vattnet.

Acron_solo_renoveringsprojekt_1
En lätt och smäcker solokanot. Perfekt för vildmarksturer med bärningar.

Acron_solo_renoveringsprojekt_2
Fästremmar förenna kanot har gått en del fors i sitt tidigare liv.

Acron_solo_renoveringsprojekt_4
Det är nog ett tag sedan den låg i sjön senast…

Bergans Ally hopfällbara kanadensare testad

Bergans Ally hopfällbara kanadensare testad

Ally_kanot_1
Ally hopfällbar kanot under en tur efter okända vattenvägar.
Ally är en hopfällbar öppen kanadensare. Kanske är de mest kända från alla Lars Monsenfilmerna som gått på TV. Där har de använts på turer igenom Canada, Finland, Sverige och kors o tvärs i Norge. Enligt Lars är det en bra kanot då den alltid går att reparera där ute. Själv har jag förundrats över att den faktiskt är så pass tålig som den är.

Allykanoten är uppbyggd med ett skelett av aluminiumrör som spänner ut en gummiduk. I botten mellan rören och duken ligger dessutom en tjock matta, typ robust liggunderlag. Den ger kanoten extra styvhet och flytkraft vid eventuell kapsejsning. När man fäller ihop kanoten kan man lätt packa den i en lite större ryggsäck och bära den mellan olika sjöar och förbi forsar. Oavsett vilken modell man väljer så hamnar vikten runt 20 kg. Själv bär jag den gärna uppfälld om det inte handlar om allt för stora distanser. Terräng och distans får avgöra om man skall montera ihop den eller inte.

I vattnet upplever jag Allyn som virrig och rastlös när den är olastad. Vinden föser den hit och dit som ett löv som ligger uppe på vattenytan. Så fort man lastar ner den går den mycket bättre. Kanoten är mjuk och det avspeglar sig direkt på kanotens snabbhet. Den blir betydligt trögare i vattnet än en vanlig glasfiber eller royalexkanot.

Allykanoten är den perfekta kompromissen då man tex skall flyga ut kanoten i fjällen och inte vill bekosta de extra turerna med hängande last. De är även den perfekta kanoten om man ska ta med den på längre resor till andra kontinenter. Planerar man turer med långa portager (bärningar) så är den också ett givet val. Har man svårt att förvara en kanot hemma i lägenheten kan det också vara ett alternativ.

Innan du kastar dig iväg och köper en Ally så ta dig en seriös funderar vad du egentligen har för behov av en hopfällbar kanot. Kommer du att resa så ofta att det är värt att få de medföljande sämre paddelegenskaperna? Ally är absolut ingen dålig kanot men många gånger är andra kanoter mer lämpade för de behov man har.

Ally_kanot_2
Man lockas att följa vattenvägar som kanske egentligen inte är stora nog för en kanot för man kan ju alltid bära!

Ally_kanot_3
Det finns olika modeller av dessa kanoter. Vilken av modellerna vi har vet jag faktiskt inte…

Ally_kanot_4
Den är enkelt uppbyggd och allt är reparerbart även ute på tur.

Här följer en liten film om hur man monterar denna farkost. För varje gång man bygger kanoten så går det bara lättare och lättare.