Pannlampan Silva X-Trail testad
Vi har under årens lopp varit mycket nöjda med en pannlampa som hette Silva L1. De har lyst bra och varit trevliga att jobba med förutom att de alltid gått sönder. Vi köpte totalt 4 stycken och reklamerade 5 av dem och slängde en, någon lampa reklamerade vi alltså flera gånger. För några veckor sedan skickade vi in de tre som var kvar. De glappade och tjorvade konstant. Beskrev i ett brev att vi använt dem MYCKET. I retur fick vi tre helt nya Silva X-Trail.
Nu har dessa pannlampor hängt med oss dagligen under några veckor. Med andra ord så är de testade i vått väder och det tycks de tåla. De lyser okej men äter batteri till förbannelse. Jag kör alltid min X-Trail på max lyse och därför får jag byta batterier riktigt ofta, ibland varje dag. Stina väljer oftare att använda sin i sparläge och är inte riktigt lika missnöjd som mig.
Funktionsmässigt så är det en trevlig lampa att använda. Superlätt att slå på med handskarna på. Bra indikator lampa då man slår av pannlampan som visar hur mycket batteri det är kvar. Själva ljuskäglan skulle jag personligen önskat mer kräm i. Kan delvis bero på att batterierna nästan alltid bara är halvfulla. När det gäller batteripacket skulle ett extra större batteripack för R14 batterier inte varit så dumt. Nu följde det bara med ett packe för 4 st AA batterier. På tok för klent för långa träningsturer där man kanske är i farten en hel natt. Stina saknar dessutom ett fäste för batteripacke som kan fästas på huvudet med en rimligt lång sladd. Som den är nu fungerar detta inte bra. Nu måste man alltid ha batteriet i fickan eller runt midjan vilket är störigt då man bara vill ut på dass eller hämta vatten. Här frångick man ett bra koncept som Silva L1 hade med de dubbla batteripacken. På min Silva X-Trail har jag tejpat fast sladden för den lilla hållaren som sitter på pannbandet släpper irriterande lätt.
Silva imponerade på oss när det gäller reklamationer. Otroligt bra service! Detta är en erfarenhet ända sedan vi började med Silvas L1 lampa som glappade lite titt som tätt.
Min Silva X-Trail kommer att bli en reservlampa eller jobba i hundgården lampa. Inget för långa vistelser ute i markerna med andra ord. Tyvärr då det annars är en trevlig lampa.
Läs även vår test av pannlampan Led Lenser H14R.
28 svar på ”Pannlampan Silva X-Trail testad”
Jag kör en pannlampa som heter Black Diamond. Vad modellen heter har jag ingen aning om, men jag tycker den motsvarar L1 från Silva. 3 watt är den på och jag är supernöjd för fyttiga 500skr. Jag vill tillägga att jag har aldrig kört den någon längre tid i minusgrader.b Jag pratade med grabbarna i skidlandslaget, och dom kör Silvas lampor och dom går att ladda om och om igen utan att dom upplever att batteriet mattas av. Detta är dock inte en ledlampa. Jag funderar på att skaffa en sådan. Det blir som dag när dom springer förbi mig.
Jag jobbar ett par pannlampstester till. De kommer under hösten här på bloggen. Bland annat en från Black Dimond.
De Silva lamporna du pratar om är de de gamla hederliga sk orienteringslamporna tror du?
Vi har två sådanna också. Lyser kort, brett och starkt som tusan!
finns det silvalampor som fungerar?? 😉
jag avskydde L1an… och en av storsäljarna har väl reklamerats hur många ggr som helst. Hörde om en hundförare som reklamerat SJU av den sorten. (jag ”bara” tre) tappade just namnet på vad den hette… återkommer om minnet är med mig 😉
jag har faktiskt nu en Silva Alpha som fungerade mkt bra på Femund och AR i vintras. dock fastmonterad på släden och inte på huvudet. gillade inte huvudställningen på den.
men i pris och användarvänlighet är Led Lenser oslagbar!!
Ja…det är så tråkigt att konstatera att de inte riktigt är oki. Jättetråkigt!
Skulle varit så mycket roligare att kunna säga wooowww… Nu har de lyckats!
Led Lenser… Är det H14 eller? Tittar just nu på en sådan men batteritiden är inte riktigt bra. Andra tips?
Har flera Led Lenser. Jag använder den största (dålig på att komma ihåg modellnamn..) lampan året om. Träning, tävling, hundmatning osv. Även med i bilen när jag åker bort privat. Tyckte batterierna räckte länge på VM förutsatt att man har Lithium förstås 😉
Pappa har den mindre modellen, den med steglös inställning på ljusstyrkan. han är mkt nöjd med den. dock lite liten onoff-knapp på den..
en jobbig grej med Silva Alpha 6 var att den varnade INTE för att batteriet snart var slut!! det står i beskrivningen att den ska göra det.. Så i en skitbrant utförsbacke ngn mil före Röros så blev det KOLSVART!! jag hade en pytteliten lampa på skallen, dock släckt, samt pratade i mobilen så det blev lite panik. haha… Men som tur var så hade jag ju ledsyn tack vare pyttelampan så jag kunde leta rätt på LedLensern i slädsäcken.
ett tips till alla andra mindre erfarna nattkörare. Ha alltid reservlampa och batterier lätt tillgägligt PÅ kroppen. inte i släden.. räcker med en pyttelampa, bara man har något.. på AR 2009 hade jag en pyttelampa från Claes Ohlsson när jag körde genom Grådalen. Två silvaalampor hade havererat så inte mkt att välja på…. Det slutade med att jag la mig vid sidan av spåret och väntade på morgonljus! för farligt passera grådalen (den sträckningen AR hade) i beckmörker.
Bra & intressant blogg!! 😉
jag har också massor med kritik att ge om jackor… det är de små detaljerna som räknas… 🙂 Anorak är en favorit för mig.
Jag har en text på G om smålampor. Flera modeller är testade. Bland annat just det du skriver om att alltid ha en tillgänglig!
Snappade upp den intressanta diskussionen kring pannlampor och kunde inte hålla mig från att göra ett litet inlägg. Tack för alla kommentarer på våra produkter. Som produktutvecklare vill man hellre höra vilka problem lampan ska lösa än vad som är bra.
Mycket har hänt sedan L1:ans glansdagar och i skenet av dagens lampor kanske den inte var tillräckligt robust för att klara de hårda krav den borde motstå.
X-trail, som finns i två varianter, kan man se som en ersättare till L1. Av diskussionen att döma verkar det som det är Primärceller som gäller för er. X-trail finns även med uppladdningsbart 2,2 Ah Li-Ion batteri men kan kompletteras med ett 6,6 Ah batteri. Det är nämligen så att X-trails effektbehov är precis vad primärceller (vanliga alkaliska batterier kanske jag ska säga) klarar av att leverera. Därför kan ibland, beroende på batterifabrikat, temperatur osv, ljuset upplevas svagare än specificerat. Lithiumbatterier däremot klarar att leverera det lampan behöver. Detta problem gäller självklart alla lampor där man tar ut hög effekt ur batterierna då det har mer med batterierna än lampan att göra.
Om man då vill öka ljusstyrkan är laddningsbara batterier ett bra alternativ. Vi släppte i dagarna en lampa som heter Sprint där jag enl min mening kommit tillrätta med många av bristerna med Alpha. Mer och bättre ljusbild. Robustare konstruktion bekvämare huvudställning men dock ingen batterivarning så det blir till att ha med sig en reservlampa. Några hundspannsförare vi jobbat med har på eget bevåg kopplat ihop flera batterier för att få den brinntid de behöver.
Förstår behovet av att veta hur mycket kräm det finns kvar i batteriet. Det finns ett par olika sätt att mäta batteriets prestanda. En där man mäter spänningen men som är ganska oprecis eftersom spänningen påverkas av flera yttre faktorer som tex. temperatur, hur länge lampan varit påslagen etc. En billig metod men som ger låg tillförlitlighet. Den andra metoden är att man tar hänsyn till alla faktorer som påverkar batteriet. När det laddades senast, temperatur, hur länge och vilket effektuttag man har på lampan osv. Funkar mer eller mindre som batteriindikatorn på en bättre mobiltelefon och är dyrare att jobba med. Skulle säga att den senare metoden är den enda som gäller om man vill att den ska vara pålitlig.
Nog bladdrat! Nu hoppas vi alla på en snörikvinter och att en Silvalampa ingår i smålampstestet.
Tack för dina synpunkter!
Jag gillade verkligen L1ans stora betteripack. Funderar på att fixa ett eget sådant till min X-trail. Då kanske jag skulle vara nöjd med lampan!
Vi får se. Hittar jag en bra lösning så ska jag dela det här på bloggen.
Produkttester kommer också här allt eftersom. Det kommer om några andra större pannlampor och de små. Kanske oxå lite nostalgi med min gamla Silva med glödlampa..6 stora batterier…vi snackar modell 1980…
🙂
Hur som helst så känns det hedrande att Ni på SIlva följer och ni är mycket välkommen med kommentarer!
Samma om ni har nyheter så är det oxå sånt som jag gärna skriver om.
Silva LX var det nog som jag lånade på AR… två gick åt där. Var en norrman som bytt 7st.. Om jag inte minns fel så var det att en koppling var för hårt pressad så att det blev kortslutning i kontakten. och att de senare LXorna inte skulle ha det problemet. fast det sämsta med dem var ju att det var så inihelvete svåra att starta!! En miniknapp som var stenhård att försöka få igång. Jag fick använda tänderna varje gång.. lr ngt spetsigt lr vasst..
Alpha 6 har ett grymt ljus! Vilket påtalades i Sövollen på VM… hehe. jag var lite FÖR bländande när jag sladdade in där.. Dock så är inte hållaren för cykelstyren helt bra. Det kom is i den och sen var det kört. Eltejpade fast lampan på släden 🙂
Hundspannsförare är utmärkta testpersoner för pannlampor 🙂
malin_sundin@hotmail.com
Jo…hundspannsförare och folk som bor på landet lever ju med sina pannlampor fast monterade på pannbenet…
Kanske man kunde ordna ett snabbfäste så man bara klciar fast den på skallen!
😉
sådant som behöver förbättras på i princip alla lampor är storleken på on/off lamporna!! (och så hatar jag blinkljuset… jag vet att det är ett måste för cyklister men vad faaaan. drygt bläddra förbi och stör hundarna..)
Så stora on/off och lätta att hitta när man famlar i mörkret. Jag har också en 80tals Silva.. med plastram runt hela skallen, den var bra. lätt att hitta on/off 😀
Led Lensern varnar för när det börjar bli dåligt batteri vilket uppskattas enormt! den blinkar till, då har man väl tio min på sig att byta. inte mkt iaf. Men ändå. Hellre det än kolsvart!!
sen får jag tacka för att Silva bytt kabel!! det dåliga ryktet har nog mkt att göra med de gamla sladdarna och ffa kopplingarna, en svag länk! på tok för lätt att ha sönder.. för det är ofta man sliter upp lampan i kabel och inte lugnt å fint hålla i lamphuset.. Nya kändes betydligt säkrare gjort i kopplingarna!
Hej!
Jag har 2 LX lampor 4 batterier! Köpt typ 09!
Den ena börja blinka och slå av sig rätt så omgående!
Men eftersom jag hade en till (Petras) körda jag med den vid turistköningar!
Ända till en kväll då den kortslöt vid batteriet och molexkontakten brann sönder!
Slapp brand i understället! Har tänkt kontakta Silva men skjutit på det eftersom jag har fungerande lampor! Nu har det väl gått så lång tid så reklamation är kanske inte att tänka på! Nu kör jag ju mestadels i dagsljus och fint väder!;-))
/Lars i Laxis
Dagsljus och fint väder är ju att föredra liksom vagn under midnattsolen!!!
😉
När det gäller Silva så är de grymma på reklammationer och har alltid varit! De ska dom defenetivt ha en supereloge för!!!
Sedan att lamporna (L1 och LX) Börjar glappa är nog något som de sliter sitt hår för. Som du skrev så vi har haft några som har hållit väldigt länge och andra som börjat direkt.
Annars gillade vi L1orna.
Håller med att det finns ett väldans utbud på pannlampor, både bra och mindre bra. Liksom Malin så använder jag till största del Led Lenser H14 och vi är även återförsäljare av denna. Funkar bra, ger bra ljus till ett överkomligt pris. Använder uppladdningsbara batterier (3150) och dom håller hyfsat länge, men det beror ju på yttertemp mm. Har även en engelsk cykellampa med ett par sk Piggybacks och det gör att jag kan köra på max i 9 timmar, men då kostar den ju 4500,- och jag har den fäst på släden.
Lampa på släden är ganska bra i vissa lägen. Har faktiskt en Led lenser till släden…som är paj…och pajade ganska direkt. Men innan den pajade var den bra!
Hej Matti!
Kul blogg, keep it up. Vi har Led Lenser på jobbet och har problem med att kabeln går av där den går in i batteripacket. Kör ni med laddningsbart eller lithium eller vad krämar ni på med?
Tackar!
🙂
Vist är det egentligen så att all utrustning i princip har någon svaghet! Det är få prylar som är felfria, slitstarka och superfunktionella.
Intressant detta med led lencer för det var just så våra sådana pajade innan de fick vandra till sopåtervinningen.
Batterier… Uppladdningsbara sålänge vi är hemma runt kenneln. När vi börjar med långtursperioden så blir det duracell…oftast men ibland blir det vad man hittar.
Några rekommendationer på märke och inköpsställe?
Nja inte direkt, filosofin är väl så få batterier som möjligt i insamlingen, vilker leder till uppladdningsbara så långt det går på gott och ont. Har bara provat ett Lithium batteri och det är Energizer Ultimate Lithium, och jag inbillar mig att dom räcker länge, men har inte direkt några hårda fakta.
Du har så rätt i att mycket av tyckande är inge hård fakta utan kan lika gärna grunda sig i inbilning!
Råd och Rön brukar ha några riktigt bra tester ibland. Våra kära friluftstidningar gör ju mestadels kopior ur producenternas kataloger då det handlar om deras sk. tester…
Det skulle verkligen behövas mer testad fakta!!!
Någon….några förslag på vart sådant finnes?
ja och då skulle jag önska mig testfakta om såna små saker och inte bara tält och ryggsäkar! och även tester som är gjord av användning i arbetslivet eller hårt användning för det är ju först dåå det börjar brista.. att ett kök klarar sig på en veckotur genom sarek e ju en sak.. tycker synd att dom flesta äventyrstidningar riktar sig för mycket på standard-naturmuppen..
ang. batterier så användar jag energisers lithium, håller så mycket längre även när man inte har dom nära kroppen.. på det vistet klarar jag mig med rätt få batterier på en tur för det värsta som finns är när man måste ha med sig så otrolig många uppladningsbara batterier för att klara sig en vecka utan ström.. detta är även en nakdel med alla dessa lampor som bara säljs med uppladdningsbar batteripack.. då har jag också problem med min lupine trots bra lampa o batteripack.. tänk om man kunde använda den energin mederna skapar på snön för att ladda sina batterier 😉
Om du hittar ett sätt att ladda batterierna med hjälp av friktionen så…ta patent!
Du kommer att bli miljonär…
🙂
Jag hittade den här pannlampa på Ebay. Jagv tror den lampan som Matti testar här ligger på ca 100lumens. Det kan vara värt att testa denna lampa till snorlåga priset.b Jag ska då göra det. Kanske jag skickar ett ex till Matti för test:)
http://www.ebay.com/itm/CREE-Q5-LED-270-Lumens-Headlamp-HeadLight-Head-Torch-/270838470312?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f0f3b16a8
Min erfarenhet av denna typ av lampa är tyvärr negativ, Lumen som mätvärde är luddigt och säger inte så mycket om ljus upplevelsen, fördelen med Silva (och Petzl för den delen) är att reflektorn är riktigt bra med bred och lång ljusbild kombinerat, billiga lampor som typen man hittar på Jula brukar ha en bra diod men dålig reflektor, Jag har en liggandes i hatthyllan och där ligger den just av den anledningen. Men inga regler utan undantag! så chansa kan man alltid göra…
Denna länk är till direktköp.
http://www.ebay.com/itm/CREE-Q5-LED-270-Lumens-Headlamp-HeadLight-head-torch-W-/280722513022?pt=AU_Sport_Camping_Hiking_Lamps_Torches&hash=item415c5d9c7e
Silvas pannlampor är väl kända för att ha bra lysförmåga, hygglig batteritid men helt värdelös kvalité. Glappkontakt och lampor som slutar funka mitt i skogen är mångas erfarenhet.
Själv köpte jag en Silva Sprint Plus för nära 4000 (!) och trodde jag gjort en investering för ett decennie. Så här två år senare har jag reklamerat den 4 gånger, varje gång den slutat funka har jag varit mitt ute i mörkaste skogen.
Silva har iofs alltid skickat en helt ny lampa så där kan man inte klaga. Men måste vara dyrt för dem i längden…
Hej Filip!
Ja…det är märkligt hur man kan misslyckas så med hållbarheten!?
Verkligen märkligt…
MEN Silva gör GRYMMA kompasser iallafall.
😉
/ Matti
Hej! Jag har haft en exakt likadan som den här men just denna hittade jag av en slump och den räcker länge, lyser bra och kostar bara 180 kr. Batteri: 2 x 18650, 1800mAh, 3.7V (ingår i paketet)
http://www.e-ville.com/sv/3047-pannlampor/13554-kraftig-pannlampa.html?utm_source=FBSE&utm_medium=NF&utm_campaign=pannlampaSENF1