Lolas bildspel

Annars har Julen förflutit lugnt o skönt. Julskinka, prinskorv och julmust. Bara det absolut nödvändigaste. Det är riktigt skönt att stå bredvid julhetsen och njuta av lugnet.

Annars har Julen förflutit lugnt o skönt. Julskinka, prinskorv och julmust. Bara det absolut nödvändigaste. Det är riktigt skönt att stå bredvid julhetsen och njuta av lugnet.

Utan att veta desto mer om detta så är jag kritisk mot min egen bransch. Vid guidade skoterturer SKALL passagerare kliva av skotern samt gå över vägen. Så gör vi då även då vi passerar vägar med åkande passagerare. Passagerarna använder vi då som vägvakter.
Tränar man inte hundarna tillräkligt noga får man inte den kontrollen på sitt hundspann att man kan stanna och lasta av gästerna om det som nu är dåligt ankarfäste/bromsfäste. Jag anser att det är hundspannsarrangörens ansvar att se till att hundarna är kontrollerbara. Jag tycker också att det är riktigt dåligt av Kiruna kommun att inte satsa på en vägtunnel då det är mycket trafik runt just ishotellet.
Som sagt så vet jag inget om bakgrunden till olyckan och det är tragiskt för alla inblandade. Här kan ni läsa lite mer om olyckan i olika artiklar:
Dagens Nyheter
Svenska Dagbladet
Norrbottens Kuriren
Norrländska Social Demokraten (NSD)
Expressen.
Aftonbladet

Här kan ni lyssna på Mattis morgonprat ca 15 minuter in i sändningen.

Annars är det varmt och ute på Skabramsjöns fina is ligger det vatten. Varma vindar tär på isen som ännu är farbar men för hur länge? Jag var ner och kollade under förmiddagen och då var det fortfarande ca 5 cm kärnis. Det luktar vår och känns lite som i maj. Nu är det dags att vi får lite kyla!

Vi saknar ännu tillstånd för den kommande vintern från Länsstyrelsen. Denna vecka fick vi svar på vår ansökan. De vill att vi nu ska spika rutterna som skall köras under den kommande vintern. Jag hävdar i sten att det inte går. Inför varje sarektur ringer jag till berörda samebyar som i detta fall oftast är Siergas. De säger vart de har sina renar, vilka områden som är känsliga och vart de vill att jag ska färdas med min grupp. Turen planeras alltså ofta i detalj dagarna innan avfärd. Vi pratar om en grupp på max 4 deltagare och vanligtvis en avgång/år.
Jag ser verkligen fram emot den nya Laponias förvaltningsorganisation. Vi är på väg mot tydliga spelregler och samerna får mer att säga till om så som det kanske ska vara. På sikt tror jag att detta blir bra både för renskötarna och för mig som guideföretag.
Här kan ni se lite bilder på ett av Naturens Bästas bildgalleri för Hundspannsexpeditioner Sarek nationalpark.