Browsed by
Etikett: Höst

Nya Suzuki Kingquad LT-A 500 XP

Nya Suzuki Kingquad LT-A 500 XP

Nya_fyrhjulingar_suzuki_4
Suzuki Kingquad LT-A 500 XP är en tämligen robust och neutral maskin utan massa lull-lull.
Under sensommaren köpte vi två helt nya fyrhjulingar. Valet var inte helt enkelt då det finns en del olika modeller att välja mellan. Vissa lockar med låga priser medan andra märken lockar med design, motorstyrka och så vidare. Vårt val blev en dyr maskin som egentligen inte sticker ut på något vis alls. En liten 500cc motor och markfrigång som är normalhög samt servostyrning. Ingen superdesign eller något sådant som skall locka till köp. Egentligen så är Suzuki Kingquad 500 en tämligen neutral och robust byggd arbetsmaskin.

Suzuki var en av de första tillverkarna av riktigt bra fyrhjulingar med sina Kingquads från slutet av 80-talet. Det finns flera smarta detaljer som gör detta till en rejäl bruksmaskin utan massa lull-lull som kan krångla. Plastskärmarna tål stryk och har en mjukhet i sig som jag inte sett hos någon annan maskin. Växlingen är mjuk och mycket lätt att fixa med. Kvalité som man i och försig bör kunna förvänta sig av en maskin för närmare 100 tusen kronor.

Varför köpte vi inte en billig maskin för halva priset? På marknaden idag finns det nämligen flera maskiner som ligger på runt halva priset av en Suzuki. Vi valde att inte köpa dem av flera anledningar. En är att andrahandsvärdet inte ser ut att bli så bra på dessa. En annan, kanske viktigare anledning är att hållbarhet och hög kvalité är en miljöfråga. Det är inte försvarbart att köpa billigt och slita och slänga. En dyrare maskin som man kör längre ger ett mindre avtryck på miljön så är det bara!

För vår del så innebar detta även ett djupare tag i vår börs då vi inte har någon typ av sponsring. Att hundarna tränas riktigt bra är såpass viktigt för både hundarna, oss och vårt företag att det är ett av det viktigaste vi gör. Därför är just fyrhjulingarna ett av de mest prioriterat arbetsredskapen. De skall fungera i alla lägen och vi skall fullt ut kunna fokusera på hundarna och att ha roligt med dem. Att vi dessutom har bra support och service här hemma i Jokkmokk hos Mattisuddensmotor är dessutom en mycket viktig del!

Nya_fyrhjulingar_suzuki_1
När 40-50 slädhundar skall tränas inför varje säsong så skall maskinerna inte tjorva och då är det kvalité som går före pris. Vi har fullt upp att hålla reda på hundarna och oss själva.

Nya_fyrhjulingar_suzuki_2
Bra tränade arbetshundar är A och O om man skall kunna arbeta med dem professionellt och förbli stolt för det man pysslar med.

Nya_fyrhjulingar_suzuki_3
Det blir många dagar, kvällar och nätter ute tillsammans med hundarna.

Temperaturen börjar droppa

Temperaturen börjar droppa

Tempen_droppar_3
Stina med sin älsklingsmaskin. En Lynx st 600. Bredbandad maskin som går fram som en stridsvagn.
Äntligen börjar termometern att röra sig nedåt. Senaste natten hade vi -21C. För oss är detta otroligt viktigt med tanke på de passager över vattendrag, myrar och sjöar som vi skall över.

Första gångerna när tempen går under -20C brukar det kännas lite småkärvt. Efter någon timme så har man vänjt sig hyfsat. Efter några dagar märker man det knappt. Nästa steg kommer runt -40C. Då börjar det bli kärvare och man måste börja tänka sig för. Inte fara ut utan riktigt bra kläder. Undvika att köra med bilar eller skotrar. Maskinerna är det som börjar tjorva. Är man bara ute på tur så är problemen betydligt mindre.

Vi har iallafall trampat lite spår igen. Nu kan vi börja köra släde. Det är inte de bästa förhållandena för att bromsa och ankra så vi kommer att köra med småspann tills vi känner att disciplinen på hundarna sitter. De skall stanna för att vi kommenderar stanna. Inte för att vi trampar på bromsen. Imorgon blir det rock’n roll!

Tempen_droppar_4
Min ’tunna-isar-maskin’. En Lynx 5900 från 1983. Lätt och billig. Sjunker den så går vi inte i ekonomisk konkurs. Detta är utan tvekan mycket skoter för pengarna!

Tempen_droppar_1
Våran assistent Flippa som är med överallt. Ibland springer hon, ibland åker hon skoter och ibland vet man inte alls vart hon är…

Tempen_droppar_5
Stina hittar man även på Instagram under användarnamnet: Husystina.

Tempen_droppar_2
Efter körning på blöta isar måste man rensa skotern om inte allt skall frysa ihop till en isklump.

Irritation och osäkra isar

Irritation och osäkra isar

Höstis_spårpreparering_1
Stina kör bakom med den lite nyare skotern redo att hjälpa mig ifall jag får ett ofrivilligt bad.
Med ett riktigt kraftfullt hugg slår man igenom den lite förrädiska höstisen. Jag märker att jag är vass i kommentarerna mot Stina och hon svarar tillbaks med samma syrlighet. Vi är båda skärpta och allvarliga. Flytvästar, isdubbar, kastlinor och ispikar har vi på oss för att kunna känna oss fram och för att vi ska kunna komma upp om vi far igenom. På skotrarna har vi dessutom monterat linor med flytdunk så att vi kan bärga dem från sjöbotten ifall olyckan skulle vara framme.

En skoter behöver nog 6cm kärnis om man inte stannar maskinen. Där vi kollar är det för det mesta 10cm men på några ställen är det just bara 6cm eller nått sånt. Självklart är vi allvarliga. Om vi går igenom isen vet vi att vi reder ut situationen men vi vill slippa det obehaget och det onödiga extrajobbet. Nu är spåret trampat runt sjön och vi kommer oss över till andra sidan där skoterleden går upp på land. Just nu sjunker temperaturen och vårt spår fryser sig allt starkare. När det sedan snöar kommer vi att fortsätta att trampa och sladda spåren jämna och fina.

Varför utsätter vi oss då för detta varje år? Vi behöver börja säkra upp spåren och lederna inför vintern. Vi måste även veta hur isarna är och blir denna säsong. Senare när gästerna börjar komma måste vi veta att vi kan genomföra turerna på ett säkert sätt. Det är en del av vårt jobb helt enkelt.

Läs gärna vidare på Snowfeds hemsida om isar och issäkerhet. Riktigt bra skrivet och de har mycket viktig information om isar och att färdas på isar!

Höstis_spårpreparering_3
En lina som är stadigt fästad i skotern och kopplad till en dunk gör att man kan plocka upp maskinen om den skulle hamna på sjöbotten.

Höstis_spårpreparering_2
Stina har med gott resultat börjat använda en typ av täckkjol för att hålla sig varm på skotern och fyrhjulingen.

istjocklek_snofed
Denna tabell är de istjocklekar som Snowfed rekommenderar. Vad man alltid skall tänka på att är det 20cm på ett ställe så behöver inte det innebära att isen på hela sjön är 20cm utan det kan vara öppet vatten på andra ställen.

Gårdsröjning

Gårdsröjning

Gårdsröjning_1
Några lass till återvinningscentralen fick det bli. Givetvis körde Stina med skottkärran och jag med bilen eftersom att vi endast har 6km till stationen.
Dagens gårdsröjning fick bli ett sista ryck inför den annalkande vintern. Det blev några lass till byns återvinningscentral och lite mindre skrot på gården. Nu hoppas vi på lite mer snö så att det som vi inte hann körda iväg får täckas över av snötäcket så vi slipper se allt som vi inte hunnit. Gårdsprojekt finns och kommer alltid att finnas.

Temperaturen ligger stadigt runt nollan. Isarna på sjöarna växer sakta sig allt starkare. Vi hoppas verkligen på riktigt rejäl kyla innan det börjar dimpa ner större mängder snö.

Gårdsröjning_2
Min flickvän är grymt upplyst även dagtid!

Gårdsröjning_3
Assistenten Flippa är åter redo för en tripp med bilen igenom stan.

Gårdsröjning_4
Är det detta som är trafikkaos? Man ligger bakom en bil och möter samtidigt andra bilar!

Vintern kommer

Vintern kommer

Vintern_kommer_3
Det är en fröjd att se Stina vira ihop en stelfrusen vattenslang för att i nästa moment tappa taget och den rätar ut sig som en fjäder. Om jag hade vågat skulle jag sitta där med min kaffekopp men istället försöker jag se upptagen ut med nått annat…

Vintern kommer nu. Inget att ens diskutera! Isarna på Skabramsjön ligger och skridskoåkare pratar om 5-6 cm bra is. Får vi några dagars kyla och lite snö så kommer vi att börja trampa spår med skotrarna.

På gården har vi kanoter, paddlar, vattenslangar och en massa annat som borde fixats för en månad sedan. Igår gjorde vi ett ryck och lastade undan det mesta. När kanoterna läggs för vinterförvaring så är det ett gruvsamt konstaterande att vi han inte allt som man egentligen önskade. Det innebär i och för sig att det finns kvar ett och annat inför nästa sommar. Livet i Lappland blir som inte direkt långtrååkigt. De markanta säsongerna sätter verkligen guldkant på livet.

Vintern_kommer_2
Paddlar av alla de slag…

Vintern_kommer_1
Ser redan fram emot islossningen då kanoterna åter får sjösättas…

Vintern_kommer_4
Stina hittade min huggare som varit borta hela förra vintersäsongen. Ibland misstänker jag att hon faktiskt gömmer saker själv för att sedan hitta dessa åt mig så att jag skall känna mig sådär skyldigt tacksam… Det händer nämligen allt för ofta att Stina hittar det som jag har ’tappat bort’!!!