Destination Jokkmokk
Destination Jokkmokk hade häromdagen årsmöte. Där avhandlades val av styrelsemedlemmar, medlemsavgifter och vi informerades om bolaget som vi numera driver tillsammans med Jokkmokks Kommun.
Destination Jokkmokk är nämligen en medlemsförening med 40-talet medlemmar. Turistföretagare mestadels från kommunen. Föreningen driver sedan ett bolag med samma namn, Destination Jokkmokk. Där är Jokkmokks Kommun delägare och delfinansiär liksom föreningen Destination Jokkmokk. Det är lite rörigt att hålla isär allt.
Destination Jokkmokk är sedan medlem i Swedish Lapland, som är en länsturismorganisation. Annika Fredikson informerade oss sedan om olika siffror för turismnäringen, såväl internationellt, nationellt och lokalt.
Turismen är Sveriges nya basnäring utan tvekan. Bara i Jokkmokk omsatte besöksnäringen 216 miljoner kronor under 2012. Från 2011 till 2012 har det gått från 144 årsverken till 165 årsverken. Alltså en ökning med 20 årsarbetstillfällen!
Hur som helst så är Destination Jokkmokk en bra plattform för ett lokalt arbete med att utveckla Jokkmokk. Utveckla ett turistiskt Jokkmokk som redan växer! Annika från Swedish Lapland berömde även vårt Destinationsbolag för att snabbt ha kommit upp på banan och med fart. Jokkmokk har alltid varit något men nu kommer vi gemensamt starkare än någonsin!