Irritation och osäkra isar

Irritation och osäkra isar

Höstis_spårpreparering_1
Stina kör bakom med den lite nyare skotern redo att hjälpa mig ifall jag får ett ofrivilligt bad.
Med ett riktigt kraftfullt hugg slår man igenom den lite förrädiska höstisen. Jag märker att jag är vass i kommentarerna mot Stina och hon svarar tillbaks med samma syrlighet. Vi är båda skärpta och allvarliga. Flytvästar, isdubbar, kastlinor och ispikar har vi på oss för att kunna känna oss fram och för att vi ska kunna komma upp om vi far igenom. På skotrarna har vi dessutom monterat linor med flytdunk så att vi kan bärga dem från sjöbotten ifall olyckan skulle vara framme.

En skoter behöver nog 6cm kärnis om man inte stannar maskinen. Där vi kollar är det för det mesta 10cm men på några ställen är det just bara 6cm eller nått sånt. Självklart är vi allvarliga. Om vi går igenom isen vet vi att vi reder ut situationen men vi vill slippa det obehaget och det onödiga extrajobbet. Nu är spåret trampat runt sjön och vi kommer oss över till andra sidan där skoterleden går upp på land. Just nu sjunker temperaturen och vårt spår fryser sig allt starkare. När det sedan snöar kommer vi att fortsätta att trampa och sladda spåren jämna och fina.

Varför utsätter vi oss då för detta varje år? Vi behöver börja säkra upp spåren och lederna inför vintern. Vi måste även veta hur isarna är och blir denna säsong. Senare när gästerna börjar komma måste vi veta att vi kan genomföra turerna på ett säkert sätt. Det är en del av vårt jobb helt enkelt.

Läs gärna vidare på Snowfeds hemsida om isar och issäkerhet. Riktigt bra skrivet och de har mycket viktig information om isar och att färdas på isar!

Höstis_spårpreparering_3
En lina som är stadigt fästad i skotern och kopplad till en dunk gör att man kan plocka upp maskinen om den skulle hamna på sjöbotten.

Höstis_spårpreparering_2
Stina har med gott resultat börjat använda en typ av täckkjol för att hålla sig varm på skotern och fyrhjulingen.

istjocklek_snofed
Denna tabell är de istjocklekar som Snowfed rekommenderar. Vad man alltid skall tänka på att är det 20cm på ett ställe så behöver inte det innebära att isen på hela sjön är 20cm utan det kan vara öppet vatten på andra ställen.

Ett svar på ”Irritation och osäkra isar

  1. Tufft att börja packa med scoter på knappt decimetertjock is! Högsta säkerhetsnivå vad jag kan förstå. Sänkning av en snöscoter måste vara rena mardrömmen. Har testat Västra Kvarken, 10 km mellan Norrfjärden och Vintervägskroken på Holmön, beväpnad med batteriborrmaskin och lång borr, stående på en Björkiskälke och tappra huskies kopplade efter varann en och en framför. Gissa om att det knakade ibland! Ruska i varje borrhåll för att markera hur långt man kommit. Det gick vägen men nog kändes det tryggare med tjockare is än 10cm. Vissa år har kompisarna på ön pumpat upp extra vatten för att bygga på istjockleken. En jeepdunk bensin till pumpen brukade göra susen på knepiga ställen.
    Ta det försiktigt i fortsättningen också!
    Kenneth

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *