100% nöjda gäster eller?
Vi har nog inte riktigt själva förstått hur makalöst bra bokat vi har inför denna säsong. Förfrågningarna fortsätter dessutom att droppa in och vi gör så gott vi kan för att hjälpa våra gäster att hitta rätt turer. Det handlar inte om att sälja vad som helst till vem som helst. Det handlar om att se gästens önskemål och sedan se om vi har en tur som matchar detta. Ofta hittar vi rätt men det händer också att vi skickar dem vidare till någon annan eller helt enkelt avböjer.
Vårt mål är 100% nöjda kunder, vilket vi faktiskt lyckas ganska bra med. Nu skall jag avslöja en hemlighet. Det handlar nämligen inte enbart om att vi är bra på det vi gör. Det handlar faktiskt mest om att vi får de gästerna som verkligen vill uppleva det vi har att erbjuda. Här gäller det att både vi som företagare och de som kund kan föra en öppen och ärlig dialog innan en eventuellt bokning.
En gäst har en dröm eller en bild av vad de vill uppleva. Här är det vårt ansvar att kommunicera ut vad vi säljer och se om det verkligen matchar gästens önskemål. En kund som får sina önskemål uppfyllda är en nöjd kund. Dessutom så är det en mycket lättare arbetssituation för oss vilket gör att vi kommer att trivas tillsammans med våra gäster år efter år. Ekonomiskt innebär det kortsiktigt att man missar lite pengar. Långsiktigt så ser vi nu resultatet efter över 20 år som guideföretag.
Kanske låter allt detta som att vi slår oss för bröstet och, ja, det gör vi. Vi är faktiskt otroligt glada och stolta för det vi gör och har lyckats uppnå. Just nu har vi vind i seglen och då skall man faktiskt tillåta sig att njuta av det. Det är faktiskt vind i seglen för hela besöksnäringen i Sverige men i synnerhet för besöksnäringen i Swedish Lapland. Motvind kommer och går det vet vi ju alla, och vi har slitit mycket genom åren men just nu ser vi och njuter av resultat av vårt arbete.